Search

האם חומרי שימור במזון פוגעים בחיידקי המעי שלכם?

בשנים האחרונות הולכים ומצטברים מחקרים המעידים על כך שתעשיית המזון המודרנית אינה תורמת לבריאותינו. מחקר חדש שפורסם לאחרונה מצטרף לעדויות הללו ומראה שהאנטיביוטיקה ניסין יכולה לפגוע במאזן החיידקים במעי שלנו ובעקבותיו לפגיעה בבריאות המעי שלנו.

אנו חוזרים ומדגישים עד כמה חשוב לדעת מה אנחנו מכניסים לגופנו ועד כמה חשוב לקרוא את תוויות המזון של המזון שאנחנו רוכשים. מחקר שפורסם לאחרונה במגזין הרפואי ACS Chemical Biology רק מחזק את החשיבות הזו.


המחקר בדק חומר לשימור מזונות החל מבירה ועד נקניקיות וגבינה שיכול לגרום לשינויים במיקרוביום המעי שיכולים להוביל לנזק אפשרי.
ניסין (Nisin), היא אנטיביוטיקה שאותה מוסיפים למזונות שונים מזה תקופה ממושכת. למרות שהיא יכולה להיות יעילה במניעת זיהום של מזונות, הרי שיכולה להיות לה גם השפעה על המיקרובים במעי שלנו.


צוות החוקרים מאוניברסיטת שיקגו יצר ששה חומרים דמויי ניסין ובדק מה השפעתם הן על חיידקים מועילים והן על חיידקים מזיקים שנלקחו ממעי אנושי.
כל אחת מששת האנטיביוטיקות הובילה לתוצאות שונות, אך כולן השפיעו הן על החיידקים המועילים והן על החיידקים המזיקים ממעי האדם.


עדיין לא ניתן לומר באופן גורף מה השפעתם של חומרים משמרים על המעי שלנו אך מחקר זה מדגים שהחומר שנבדק הוא בעל יכולת להשפיע על מיקרוביום המעי בצורה שלא ניתן היה לצפות מראש. לפי דברי החוקר הראשי שביצע את המחקר, זהו המחקר הראשון שהדגים שהחיידקים המועילים במעי הם רגישים לאנטיביוטיקה ניסין, ושהם לעתים רגישים יותר מהחיידקים המזיקים במעי.


עם הכמויות בהן משתמשים באנטיביוטיקה הזו בתעשיית המזון, סביר מאד שהיא פוגעת בבריאות המעי שלנו .


אם בעבר שימור המזון נעשה באמצעים כמו מלח או אלכוהול, הרי שבשנים האחרונות השיטות המסורתיות הללו הוחלפו בחומרי שימור מודרנים וביניהם האנטיביוטיקה ניסין.


בשנים האחרונות הולכים ומצטברים מחקרים המעידים על כך שתעשיית המזון המודרנית אינה תורמת לבריאותינו. המחקר הנוכחי מצטרף לעדויות הללו ומראה שהאנטיביוטיקה ניסין יכולה לפגוע במאזן החיידקים במעי שלנו ובעקבותיו לפגיעה בבריאות המעי שלנו.
המחקר מחזק עד כמה חשוב להיות צרכנים נבונים, להעדיף מזון טבעי ולא מתועש או משומר, ולקרוא היטב את תוויות המזון שאנו רוכשים.


מקורות
ACS Chemical Biology.

שתפו מאמר זה:

Picture of ד״ר דלית דרימן מדינה

ד״ר דלית דרימן מדינה

מומחית ברפואת המשפחה רפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית
טיפול אישי ומבוסס מדעית לסובלים ממחלות כרוניות

אודות