חיפוש

האם ישנם יתרונות בריאותיים לשימוש בסאונה?

במשך מאות שנים בני האדם השתמשו בסאונה לצורך רגיעה וכן מתוך מחשבה שיש לה יתרונות בריאותיים. מחקרים מהשנים האחרונות מעידים שאכן לשימוש בסאונה ישנן השפעות חיוביות על בריאותנו. סאונות הן בד״כ חדרים או מבנים קטנים עם חום יבש, המופק באמצעות אש או חשמל, ובהם אנשים יושבים ונחים בטמפרטורות גבוהות.

מהם היתרונות הבריאותיים של השימוש בסאונה עפ״י המחקרים האחרונים?

  1. שיפור בבריאות הלב וכלי הדם. מחקר שבדק מעל 1600 גברים מצא שבאלו שהשתמשו בסאונה 2-3 פעמים בשבוע, היה סיכון נמוך ב-27% למחלת לב בהשוואה לאלה שהשתמשו בסאונה פעם אחת בשבוע או פחות. בנוסף, אותו המחקר מצא שבגברים שהשתמשו בסאונה 2-3 פעמים בשבוע, הסיכון לשבץ מוחי היה נמוך ב-62% מבאלה שהשתמשו בסאונה פעם אחת בשבוע או פחות. מאמר סקירה מ-2018 מצא ששימוש קבוע בסאונה היה קשור בירידה משמעותית הן בלחץ הדם הסיסטולי והן בלחץ הדם הדיאסטולי. מחקר מ-2020 הראה שהשימוש הקבוע בסאונה היה קשור בירידה בסיכון להפרעות קצב לבביות.
  2. הפחתת תהליכי דלקת כרוניים בגוף. באופן תקין, מערכת החיסון שלנו מפעילה תהליכי דלקת בתגובה לגורמים שונים כמו רעלנים, וירוסים וחיידקים. במקרה כזה, תהליך הדלקת פועל לזמן קצר בלבד עד סילוק הגורם הזר.לעומת זאת, במצבים של דלקת כרונית, מערכת החיסון ממשיכה לפעול לתקופה ממושכת ומובילה לנזק לרקמה ולמגוון מחלות כרוניות כמו סוכרת, מחלות לב, סרטן, ומחלות אוטואימוניות. במילים פשוטות, הדלקת הכרונית היא כמו שריפה שאינה מכבה את עצמה. בשנים האחרונות התפרסמו מספר מחקרים המעידים על כך שהשימוש בסאונה יכול להפחית את הדלקת הכרונית. מחקר שבו נבדקו אנשים שסבלו מדלקת פרקים, הראה שהשימוש הקבוע בסאונה הפחית אצלם את המדד בדם הנקרא CRP ומעיד על תהליך דלקתי. מספר מחקרים הראו שהשימוש הקבוע בסאונה יכול להפחית נזק חמצוני שהוא תהליך שיכול לפגוע ברקמות הגוף ולתרום לתהליך הדלקתי.
  3. שיפור בבריאות הנפשית. מחקרים מהעת האחרונה מראים שמלבד השיפור בבריאות הפיזית, לסאונה יש גם השפעה חיובית על הבריאות הנפשית. מספר מחקרים הראו, ששימוש קבוע בסאונה שיפר סימפטומים של דיכאון. מחקר מ-2018 הראה, ששימוש בסאונה הפחית סימפטומים של דיכאון באנשים שסבלו מדיכאון. מחקר אחר הראה, ששימוש קבוע בסאונה שיפר את מצב הרוח, והפחית סימפטומים של דיכאון וחרדה באנשים שסבלו מתסמונת העייפות הכרונית. מספר מחקרים הראו שהשימוש בסאונה יכול להוריד לחץ (סטרס). מחקר מ-2015 הראה, שהשימוש בסאונה מוריד את הרמות של ההורמון קורטיזול, שהוא ההורמון המשתחרר בעת לחץ. מחקר אחר הראה שהשימוש בסאונה הגביר את רמות האוקסיטוצין שהוא ההורמון הקשור לתחושות טובות ולרגיעה.
  4. שיפור בתפקוד המוחי. השימוש בסאונה גם שיפר את התפקוד המוחי. מחקר מ-2018 מצא ששימוש קבוע בסאונה שיפר את היכולות המוחיות באנשים מבוגרים עם ירידה קלה ביכולת המוחית. מחקר אחר מצא שהשימוש הקבוע בסאונה שיפר את הזיכרון והתפקוד המוחי באנשים עם מחלת אלצהיימר. 
  5. שיפור בשינה. השימוש בסאונה יכול לשפר את השינה במספר דרכים. מחקר מ-2017 מצא, שהשימוש בסאונה שיפר את איכות השינה באנשים שסבלו מחוסר שינה כרוני. מחקר אחר מצא, שהשימוש בסאונה הגביר את הפרשת הורמון השינה מלטונין.
  6. שיפור בתוחלת החיים. מספר מחקרים מצביעים על הקשר בין השימוש בסאונה לבין השיפור בתוחלת החיים. מחקר מ-2018 מצא ששימוש קבוע בסאונה הפחית את הסיכון לאירועים קטלניים ולא קטלניים של מחלות לב וכלי דם כמו התקפי לב ושבץ מוחי בגברים בגיל העמידה. מחקר מ-2015 מצא שהשימוש הקבוע בסאונה היה קשור בירידה בתמותה מכל הסיבות בגברים בגיל העמידה.
  7. שיפור בביצועים הספורטיבים. מספר מחקרים הצביעו על הקשר בין השימוש בסאונה לבין שיפור בביצועים הספורטיביים. מחקר מ-2015 מצא שהשימוש בסאונה הגביר את פרק הזמן עד להתעייפות בגברים שרצים למרחקים ארוכים. מחקר אחר הראה שהשימוש בסאונה שיפר את הסיבולת במתחרים בסקי. השימוש בסאונה הראה גם שיפור ביכולת ההתאוששות מפעילות גופנית. מחקר מ-2017 הראה, שהשימוש בסאונה קיצר את זמן ההתאוששות לאחר פעילות גופנית מקסימלית בגברים רוכבי אופניים. מחקר אחר הראה שהשימוש בסאונה שיפר את התאוששות השרירים לאחר פעילות גופנית בגברים מרימי משקולות.

 

האם יש הבדלים בין סוגי הסאונה השונים? 

בשנים האחרונות צברה פופולריות הסאונה האינפרא אדומה. האם היא שונה מהסאונה המסורתית?

ישנם מחקרים המעידים על כך שסאונה אינפרא אדומה יכולה לתת את אותם יתרונות בריאותיים כמו הסאונה המסורתית, אך עם מספר יתרונות נוספים.

הסאונה האינפרא אדומה משתמשת בקרינה אינפרא אדומה לחמם ישירות את הגוף במקום לחמם את האוויר כמו הסאונה המסורתית. הדבר מוביל לכך שהטמפרטורה הכללית בסאונה היא נמוכה יותר והחוויה נוחה יותר לחלק מהאנשים.

בהשוואה לסאונה המסורתית נמצאו מספר יתרונות לסאונה האינפרא אדומה:

  1. שיפור ביכולת פינוי הרעלים מהגוף. הסאונה האינפרא אדומה יכולה להוביל לפינוי רעלים יעיל יותר דרך הזעה מאשר הסאונה המסורתית. מחקר אחד מצא שאנשים המשתמשים בסאונה אינפרא אדומה מפרישים כמות גדולה יותר של רעלים בזיעה מאשר אנשים המשתמשים בסאונה רגילה.
  2. ירידה בלחץ הדם. השימוש בסאונה האינפרא אדומה יכול להוריד את לחץ הדם בצורה יעילה יותר מאשר הסאונה המסורתית. מחקר אחד מצא שלאנשים שהשתמשו בסאונה האינפרא אדומה היתה ירידה גדולה יותר בלחץ הדם מאשר לאלה שהשתמשו בסאונה המסורתית.
  3. שיפור בבריאות העור. השימוש בסאונה האינפרא אדומה יכול לשפר את בריאות העור ע״י הגברת זרימת הדם ועידוד של ייצור קולגן. מחקר אחד מצא שאצל אנשים שהשתמשו בסאונה אינפרא אדומה היה שיפור במרקם העור ובגמישותו.
  4. הקלה על כאב. השימוש בסאונה אינפרא אדומה יכול לתת הקלה גדולה יותר בכאב מאשר הסאונה המסורתית. מחקר אחד מצא שאצל אנשים שהשתמשו בסאונה אינפרא אדומה, היתה ירידה גדולה יותר בכאב במצבים כמו דלקת פרקים ופיברומיאלגיה, בהשוואה לאנשים שהשתמשו בסאונה המסורתית.
  5. שיפור בהתאוששות לאחר פעילות גופנית. השימוש בסאונה האינפרא אדומה יכול לשפר את יכולת ההתאוששות לאחר פעילות גופנית ע״י הפחתת כאבי השרירים ושיפור תפקוד השרירים. מחקר אחד מצא, שבאנשים המשתמשים בסאונה אינפרא אדומה לאחר פעילות גופנית, היה פחות נזק לשריר, והיה שיפור בתפקוד השריר בהשוואה לאלה המשתמשים בסאונה המסורתית.

 

מהי אם כן התדירות שבה מומלץ להשתמש בסאונה כדי להשיג את היתרונות הבריאותיים הללו? 

עפ״י המחקרים האחרונים, משך הזמן והתדירות המומלצים תלויים במספר גורמים כמו גיל, מצב בריאותי, והעדפה אישית. אולם, מרבית המחקרים מעידים על כך שהשימוש בסאונה בתדירות של 2-3 פעמים בשבוע, כאשר משך כל פעם נע בין 15 ל-20 דקות, יכול לספק את היתרונות הבריאותיים.

חשוב לזכור, שהשימוש בסאונה יכול להיות מסוכן לחלק מהאנשים, כמו אלה הסובלים מלחץ דם גבוה, מחלות לב, או בעיות בריאותיות אחרות. לפני השימוש בסאונה  מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע רפואי, כדי לדעת שהשימוש הוא בטוח עבורכם.

 

לסיכום,

השימוש בסאונה מספק יתרונות בריאותיים מרובים, כולל שיפור בבריאות הלב וכלי הדם, ירידה במצבים דלקתיים כרוניים, שיפור בתפקוד המוח, שיפור בבריאות הנפשית, הארכת תוחלת החיים, ושיפור ביכולת ביצוע הפעילות הגופנית. כדי להשיג את היתרונות הבריאותיים הללו, מומלץ להשתמש בסאונה בתדירות של 2-3 פעמים בשבוע למשך של 15-20 דקות בכל פעם. אולם, חשוב שתתייעצו עם גורם רפואי מוסמך לפני שתתחילו להשתמש בסאונה, בעיקר אם אתם סובלים מבעיות בריאותיות.

שתפו מאמר זה:

Picture of ד״ר דלית דרימן מדינה

ד״ר דלית דרימן מדינה

מומחית ברפואת המשפחה רפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית
טיפול אישי ומבוסס מדעית לסובלים ממחלות כרוניות

אודות