Search

האם קולוסטרום יכול להיות טיפול באלרגיות האביב?

האביב כבר כאן במלוא עוצמתו, ויחד עם הפריחה ועם מזג האוויר המתחמם, עבור אנשים רבים זה סימן שהחלה עונת האלרגיות. אם אתם מהאנשים הסובלים מאלרגיה עונתית בוודאי שאינכם רוצים להתחיל לסבול מאף דולף, התעטשויות מרובות, ועיניים אדומות ומגרדות.

האביב כבר כאן במלוא עוצמתו, ויחד עם הפריחה ועם מזג האוויר המתחמם, עבור אנשים רבים זה סימן שהחלה עונת האלרגיות. אם אתם מהאנשים הסובלים מאלרגיה עונתית בוודאי שאינכם רוצים להתחיל לסבול מאף דולף, התעטשויות מרובות, ועיניים אדומות ומגרדות.

הטיפול שנותנים במקרה של אלרגיות עונתיות יכול להיות תרופות אנטי היסטמיניות שניתן לרכוש ללא מרשם, או תוספים שונים כמו למשל קוורצטין (quercetin).

אך האם אי פעם שמעתם על שימוש בקולוסטרום לטיפול באלרגיות?

מחקרים מהשנים האחרונות בחנו את השימוש בקולוסטרום בהקלה על תסמינים של אלרגיה והראו תוצאות מבטיחות.

מדוע הקולוסטרום הוא תכשיר טבעי מבטיח להקלה על תסמיני אלרגיה? התשובה טמונה בהרכב הייחודי שלו הכולל אימונוגלובולינים, פקטורי גדילה, לקטופרין, וחומרים נוספים עם פעילות ביולוגית. השילוב של החומרים הללו תומך במערכת החיסון ומאזן אותה ועוזר בהפחתת חומרת התסמינים האלרגיים.

 

מהו קולוסטרום?

הקולוסטרום הינו נוזל עשיר ברכיבים מזינים שמופרש בימים הראשונים לאחר הלידה מהשד של נקבות של יונקים. הוא משמש במקור ראשון של מזון ליילוד ומכיל מגוון רכיבים מזינים, נוגדנים, פקטורי גדילה וחומרים נוספים פעילים ביולוגית.

כיצד הקולוסטרום מונע או מפחית תסמינים אלרגיים?

 מדענים זיהו במחקרים 5 דרכים שונות בהן הקולוסטרום מונע תסמיני אלרגיה:

  • אימונוגלובולינים: הקולוסטרום מכיל רמות גבוהות של אימונוגלובולינים, בייחוד מסוג IgG, שהינם נוגדנים בעלי תפקיד חשוב במערכת החיסון. כאשר צורכים אותם כמזון או כתוסף, האימונוגלובולינים הללו עמידים לתהליך העיכול ויכולים להיקשר לאלרגנים במעי, וע״י כך למנוע מהם להיכנס למחזור הדם ולעורר את התגובה האלרגית. בנוסף, מחקרים הראו שהאימונוגלובולינים מפחיתים את התהליך הדלקתי המעי ע״י כך שהם מפחיתים את הייצור של ציטוקינים מעודדי דלקת. הדבר הזה חשוב במיוחד, מכיון שדלקת במעי מגבירה את הסיכון לתגובות אלרגיות.
  • פוליפפטידים עשירים בפרולין: הפוליפפטידים העשירים בפרולין הם סוג מיוחד של חלבונים הנמצאים בקולוסטרום ומווסתים את מערכת החיסון. באופן תקין במערכת החיסון קיים מאזן בין תאים שונים מסוג T. שתי תת קבוצות ראויות לציון הן תאי Th1 ותאי Th2, כאשר באנשים הסובלים מאלרגיות אנחנו רואים פעילות יתר של התאים מסוג Th הפוליפפטידים העשירים בפרולין עוזרים לתקן את המאזן בין תאי תאי Th1 לתאי Th2 וע״י כך להפחית את חומרת התסמינים האלרגים.
  • לקטופרין: לקטופרין הוא חלבון בעל מגוון פעילויות הכוללות פעילות נוגדת דלקת ופעילות המאזנת את מערכת החיסון. הוא מפחית את התהליך הדלקתי במעי ע״י חסימה של ייצור ציטוקינים מעודדי דלקת וע״י עידוד שגשוג של חיידקים מיטיבים במעי. מיקרוביום בריא במעי הינו חיוני לצורך שמירה על תגובות מאוזנות של מערכת החיסון וע״י הפחתת הסיכון לתגובות אלרגיות. בנוסף, לקטופרין נקשר לברזל, והופך אותו לבלתי זמין לחיידקים מזיקים המשתמשים בברזל לשגשוגם, וע״י כך הלקטופרין מקדם סביבת מעי בריאה.
  • פקטורי גדילה: הקולוסטרום עשיר בפקטורי גדילה כמו TGF-beta ו- IGF-1, המעודדים שגשוג ותיקון של רירית המעי. רירית מעי תקינה היא חיונית לצורך מניעת כניסה של אלרגנים לזרם הדם, וע״י כך יש הפחתה בסיכון להתפתחות תגובות אלרגיות. ל-TGF-beta ישנו גם תפקיד בהרגעת מערכת החיסון ומניעת תגובות מוגזמות שלה.
  • שינוי בציטוקינים: הציטוקינים הינם מולקולות איתות המווסתות את מערכת החיסון. לאנשים עם אלרגיות יש הרבה פעמים ייצור מוגבר של ציטוקינים מעודדי דלקת כמו IL-4, IL-5, IL-13. הציטוקינים הללו מעודדים התפתחות של תאים מסוג Th2 והדבר מוביל להתפתחות התגובות האלרגיות. הקולוסטרום מכיל ציטוקינים שיכולים לעזור לווסת את תגובת מערכת החיסון ע״י עידוד של ייצור ציטוקינים נוגדי דלקת כמו IL-10. הציטוקינים הללו תורמים לאיזון מערכת החיסון והפחתת חומרת התסמינים האלרגיים.

לאור זאת, ההרכב הייחודי של הקולוסטרום מעיד על כך שהוא יכול להוות כלי יעיל בטיפול בתסמינים האלרגיים.

 כיצד נהנה מהיתרונות הייחודיים של הקולוסטרום?

אין מקורות בדיאטה שמהם ניתן לקבל קולוסטרום. החלב שאתם רוכשים בסופר הוא מחיות שחלבו אותן מספר ימים לאחר שייצור הקולוסטרום פסק. לכן, על מנת להשיג את יתרונות הקולוסטרום יש להסתמך על תוספים.

תוספי קולוסטרום מופיעים במספר צורות הכוללות קפסולות, אבקות, ונוזל. אולם יש להיות מודעים לכך שתוספים רבים הקיימים בשוק סובלים משלושה חסרונות:

  1. רובם אינם מכילים מספיק קולוסטרום למנה על מנת שתהיה השפעה טיפולית. כמעט כל המחקרים שבחנו את יתרונות הקולוסטרום השתמשו במנה של לפחות 2 גרם ליום. עם זאת, מוצרי קולוסטרום רבים מכילים רק 500 מ״ג עד 1 גרם למנה. עם זאת, הם עדיין גובים מחיר מאוד גבוה עבור המוצר, כך שאו שאתם לא נהנים מיתרונות המוצר בגלל נטילת כמות קטנה מדי, או שאתם נאלצים לצרוך כמות מנות גדולה ולכן משלמים יותר עבור המוצר.
  2. הרבה ממוצרי הקולוסטרום בשוק מעובדים בחום. התהליך פוגע בחלבונים הרגישים ומפחית את רמות האימונוגלובולינים, פקטורי הגדילה וחומרים נוספים האחראים ליתרונות הבריאותיים של הקולוסטרום.
  3. רוב מוצרי הקולוסטרום אינם מגיעים מפרות הניזונות מעשב. קולוסטרום מפרות שגדלו במרעה מכיל רמות גבוהות יותר של אימונוגלובולינים וגורמים חיסוניים אחרים והוא נקי מהורמונים, אנטיביוטיקה, והנדסה גנטית. זה חשוב בעולם הרעיל בו אנו חיים.

חשוב אם כן לבחור בתוסף איכותי המכיל לפחות 2 גרם קולוסטרום למנה, מעובד בקור (ללא חימום), ומופק מפרות שגודלו במרעה.

האם התכשיר בטוח?

הקולוסטרום הוא מאוד בטוח כאשר נוטלים אותו במינון המומלץ. יחד עם זאת, יש לזכור כי הוא מכיל כמות קטנה של לקטוז (כ-2%). זוהי כמות דומה לכמות שיש ביוגורט (2-3%) או בגבינה רכה (2-3%). אם יש לכם אי סבילות או רגישות ללקטוז, צריכת הקולוסטרום יכולה להוביל לבעיות גסטרואינטסטינליות כמו גז, נפיחות, או שינויים בתדירות או במרקם הצואה.

מקורות

  1. Garofoli F, Civardi E, Pisoni C, Angelini M, Ghirardello S. Anti-Inflammatory and Anti-Allergic Properties of Colostrum from Mothers of Full-Term and Preterm Babies: The Importance of Maternal Lactation in the First Days. Nutrients. 2023 Oct 2;15(19):4249. doi: 10.3390/nu15194249. PMID: 37836533; PMCID: PMC10574092. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10574092/
  2. Ulfman, L. H., Leusen, J. H. W., Savelkoul, H. F. J., Warner, J. O., & van Neerven, R. J. J. (2018). Effects of bovine immunoglobulins on immune function, allergy, and infection. Frontiers in Nutrition, 5, 52. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnut.2018.00052/full
  3. Jones, A. W., March, D. S., Curtis, F., & Bridle, C. (2016). Bovine colostrum supplementation and upper respiratory symptoms during exercise training: A systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation, 8, 21. https://bmcsportsscimedrehabil.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13102-016-0047-8

שתפו מאמר זה:

Picture of ד״ר דלית דרימן מדינה

ד״ר דלית דרימן מדינה

מומחית ברפואת המשפחה רפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית
טיפול אישי ומבוסס מדעית לסובלים ממחלות כרוניות

אודות