Search

הקשר המפתיע בין השינה שלכם לבריאות הלב שלכם

כולנו יודעים עד כמה שינה טובה בלילה היא חיונית לבריאות הכללית שלנו, אבל האם ידעתם שלשינה לא טובה יכולה להיות השפעה משמעותית על בריאות הלב שלכם?

מחקר שהתפרסם במרץ 2023 במגזין הרפואי BMC Medicine, בחן לעומק את הקשר שבין דפוסי השינה לבין מחלות לב וכלי דם במבוגרים בגיל העמידה. המחקר, שבוצע בבריטניה, הדגים מהן התוצאות של שינה לא מספקת ועד כמה חשובה שינה טובה ואיכותית.

 

המורכבות של השינה

השינה היא תהליך ביולוגי מורכב שהינו חיוני לבריאות הגופנית והמנטלית שלנו. עם זאת, ההבנה כיצד בדיוק השינה משפיעה על בריאותינו עדיין מהווה אתגר מחקרי. השינה היא מורכבת ורב מימדית, מה שמקשה על הנחיות שינה ברורות. למרות שאנו מודעים לחשיבות השינה, חסרות עדויות מקיפות, על אוכלוסיות גדולות לגבי ההשפעות של שינה לקויה.
אחד המכשולים העיקריים בהערכת ההשפעות הבריאותיות של השינה הוא שהיא מתאפיינת במרכיבים רבים. שינה היא לא רק מספר השעות שאנו מבלים במיטה אלא גם גורמים נוספים כמו איכות השינה, תזמון השינה, ומאפייני שינה נוספים. המורכבות הזו היא שהקשתה על פיתוח קווים מנחים ברורים לגבי דפוסי שינה מיטביים.

 

המחקר

על מנת להבין טוב יותר את השינה ואת הקשר שלה עם בריאות הלב וכלי הדם, החוקרים פנו לביובנק הבריטי, שהוא מחקר מעקב רחב היקף. החוקרים אספו נתונים לגבי 308,683 מבוגרים בגיל העמידה, ובאופן מרשים ל-140,181 מהם היתה גם גישה לנתוני הטיפול שלהם במרפאה הראשונית. מערך הנתונים הנרחב הזה אפשר לחוקרים לבדוק בצורה מקיפה כיצד דפוסי שינה שונים משפיעים על בריאות הלב וכלי הדם.
כדי להעריך את איכות השינה, המחקר השתמש בציון שינה מורכב, תוך התחשבות במספר גורמים. גורמים אלה כללו כרונוטיפ (שעות השינה-ערות המועדפות על האדם), משך השינה, תלונות על נדודי שינה, נחירות, וישנוניות בשעות היום. המשתתפים סווגו לשלוש קבוצות שינה אלה עם שינה גרועה, שינה בינונית, ודפוסי שינה בריאים.
בנוסף, המחקר לא הסתפק בנתוני השינה שסיפקו הנבדקים עצמם. הוא גם בחן הפרעות שינה שאובחנו במרפאה הראשונית ותועדו בתיק הרפואי של המטופלים בשנתיים שקדמו למחקר.הפרעות השינה הללו כללו נדודי שינה, הפרעות נשימה הקשורות לשינה, והפרעות שינה אחרות.

 

הממצאים המדאיגים שעלו מהמחקר

ממצאי המחקר היו מאירי עיניים והדגישו את החשיבות הרבה שיש לשינה על השמירה על בריאות הלב וכלי הדם. להלן כמה מהממצאים העיקריים במחקר
1. שינה לקויה שווה לחיים קצרים יותר ללא מחלות לב וכלי דם בגיל 40, אנשים שדיווחו על שינה לקויה איבדו כ-1.8 עד 2.31 שנות חיים ללא מחלות לב וכלי דם בהשוואה לאלו עם דפוסי שינה בריאים. ההשפעה הייתה בולטת יותר בגברים.
2. הפרעות שינה מאובחנות הן בעלות פגיעה קשה בבריאות הפרעות נשימה הקשורות בשינה זוהו כגורם המשמעותי ביותר לעומת יתר הפרעות השינה, ונמצאו קשורות לירידה בשנות החיים ללא מחלות של עד 7.3 שנים בגברים ובנשים. נדודי שינה מאובחנים היו גם הם משמעותיים, ופגעו בתוחלת החיים של גברים ב-3.8 שנים.
3. חשיבות משך השינה המחקר תמך בהנחיות הקיימות הממליצות על 7 עד 9 שעות שינה איכותית עם זמני שינה ויקיצה עקביים. נמצא כי משך השינה משפיע על תוחלת החיים ללא מחלות לב וכלי דם.
4. החשיבות של שילוב מספר הפרעות שינה שילוב מספר הפרעות שינה נמצא קשור לחיים קצרים יותר ללא מחלות לב וכלי דם, בייחוד בגברים.

 

מסקנה קריאת השכמה לכולנו לגבי חשיבות השינה

המחקר מהווה קריאת השכמה לכולנו לתת עדיפות לשינה שלנו. המחקר מדגיש עד כמה שינה לקויה יכולה להשפיע לרעה על בריאות הלב וכלי הדם שלנו, ועל איכות החיים והבריאות הכללית שלנו. קיימת חשיבות לא רק למספר השעות שאנחנו מבלים במיטה, אלא גם לאיכות השינה, ולעקביות בשעות השינה והערות שלנו.
אז מה אנחנו יכולים לעשות על מנת לשפר את השינה שלנו ולהגן על הלב שלנו בראש ובראשונה, שאפו ל-7 עד 9 שעות שינה איכותית בכל לילה. קבעו לוח זמנים קבוע לשינה, הגבילו את צריכת הקפאין ואת השימוש במסכים לפני השינה, ודאגו שתהיה לכם סביבת שינה נוחה. אם אתם חושדים שיש לכם הפרעת שינה כמו נדודי שינה, או הפרעות נשימה הקשורות לשינה, אל תהססו לפנות לעזרה מקצועית.
המחקר מדגיש עד כמה השינה היא מרכיב חיוני בבריאותינו, והטיפול בה יכול להוביל לחיים ארוכים ובריאים יותר ללא מחלות לב וכלי דם.

 

מקורות

Huang, BH., del Pozo Cruz, B., Teixeira-Pinto, A. et al. Influence of poor sleep on cardiovascular disease-free life expectancy: a multi-resource-based population cohort study. BMC Med 21, 75 (2023)

שתפו מאמר זה:

Picture of ד״ר דלית דרימן מדינה

ד״ר דלית דרימן מדינה

מומחית ברפואת המשפחה רפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית
טיפול אישי ומבוסס מדעית לסובלים ממחלות כרוניות

אודות