חיפוש

לוקחים ויטמין E ? אולי עדיף שתיקחו טוקוטריאנול

כולכם בוודאי שמעתם על ויטמין E, ויתכן ואתם אף לוקחים אותו כתוסף או כמרכיב במולטי ויטמין שאתם נוטלים. אבל האם ידעתם שנטילה של הצורה הנפוצה ביותר של ויטמין E, הנקראת אלפא-טוקופרול, לא רק שאינה משפרת את הבריאות אלא אף יכולה להעלות את הסיכון למחלות לב ולסרטן?

החדשות הטובות הן שצורה אחרת של ויטמין E הנקראת טוקוטריאנול היא בעלת יתרונות בריאותיים ואין לה את הסיכונים ארוכי הטווח של אלפא-טוקופרול.


מהו המבנה של ויטמין E?

כיום אנו יודעים שויטמין E הוא למעשה קבוצה של 8 מולקולות:

4 טוקופרולים (אלפא, בטא, גמא, ודלתא)
ו-4 טוקוטריאנולים (אלפא, בטא, גמא, ודלתא).
מרבית המחקרים בהם נבדק ויטמין E בוצעו על הטוקופרולים.
למעשה, רק לאחר שנת 2000, מדענים זיהו את הטוקוטריאנולים כצורה נפרדת של ויטמין E, בעלת תכונות שונות מהטוקופרולים.
בשונה מהטוקופרולים יש לטוקוטריאנולים מבנה קצר יותר שמאפשר להם להיכנס לתא ולסלק רדיקלים חופשיים (שאיננו מעוניינים בהם), ובשל כך הם נוגדי חמצון יעילים פי 40-50 מהטוקופרולים.
מרבית המזונות מכילים תערובת של מספר סוגים של טוקופרולים וטוקוטריאנולים. יוצא דופן, הוא צמח הגדל בדרום אמריקה ונקרא אנאטו. צמח זה מכיל תערובת טהורה של טוקוטריאנולים מסוג גמא ודלתא.

 

מה הבעיה בטוקופרולים?(הצורה הנפוצה של ויטמין E)

אנחנו מקבלים מהדיאטה כ-10-15 מ״ג ליום של טוקופרול, בעיקר מאגוזים, וזרעים. כמות זו אינה מזיקה לבריאותנו ויכולה להיות מועילה. אולם אם אנו עולים על כמות זאת באמצעות תוסף או מולטי-ויטמין יכולות להיות לכך השלכות בריאותיות מזיקות:
מחקר שפורסם במגזין הרפואי JAMA ב-2007 מצא שתוסף של ויטמין E בצורה של אלפא טוקופרול העלה את הסיכון לתמותה מכל הסיבות (1).
ארגון הלב האמריקאי פירסם ב-2022 הצהרה לפיה שימוש ארוך טווח באלפא טוקופרול יכול להעלות את הסיכון לסרטן הערמונית ולאי ספיקת לב (2). בעיה נוספת עם נטילת תוסף של אלפא טוקופרול היא שמינון גבוה של טוקופרול מפריע ליתרונות הבריאותיים של טוקוטריאנולים ע״י כך שהוא חוסם את הספיגה שלהם לזרם הדם.
מה היתרונות הבריאותיים של הטוקוטריאנולים?

 

לטוקוטריאנולים יש מגוון יתרונות בריאותיים:

1.איזון רמות הסוכר. הטוקוטריאנולים מורידים את רמות הסוכר בדם, משפרים את הרגישות לאינסולין ויכולים לעזור בירידה במשקל (3).
2.שיפור בשומני הדם. הטוקוטריאנולים יכולים להפחית את רמת הכולסטרול מסוג LDL (הכולסטרול ה״רע״) ,ולהפחית את שקיעת הכולסטרול בכלי הדם והיווצרות טרשת העורקים (3).
3.שיפור בריאות המוח. הטוקוטריאנולים יכולים להגן מפני נזק חמצוני למוח במחלות מוח ניווניות כמו אלצהיימר ופרקינסון, אך דרושים מחקרים קליניים נוספים (4).
4. אנטי אייג׳ינג. מחקר מ-2017 שבדק נבדקים בגיל העמידה ונבדקים זקנים הראה שטוקוטריאנולים יכולים להיות בעלי פעילות מעכבת הזדקנות בכך שהפחיתו את הפגיעה המוחית ואת הנזק לדנא שמתרחשים עם ההזדקנות (5).
5.בריאות העצם.טוקוטריאנולים יכולים לשפר הן את צפיפות העצם והן את איכות העצם (6).
6. סרטן. בשנים האחרונות פורסמו מספר מחקרים שהדגימו את יכולתם של הטוקוטריאנולים למנוע התפתחות של מספר גדול של סוגי סרטן (7,8,9).
בניגוד לטוקופרולים, לא נמצאו התוויות נגד או תופעות לוואי של הטוקוטריאנולים.

 

כיצד נבטיח רמות תקינות של טוקוטריאנולים?

מסתבר שאין מזון שמכיל טוקוטריאנולים בכמות מספקת. מזונות שמכילים טקוטריאנולים כמו אורז או שמן דקלים אינם מכילים כמות מספקת שלהם, ולעומת זאת מכילים גם טוקופרולים שיכולים לבטל את פעילותם של הטוקוטריאנולים. משמעות הדבר היא שנצטרך ליטול אותם כתוסף. מבין 4 הטוקוטריאנולים (אלפא, בטא, גמא, ודלתא), גמא ודלתא הינם הפעילים ביותר, והצמח אנאטו הוא הצמח היחידי הידוע כיום, אשר מכיל באופן טהור טוקוטריאנולים מסוג גמא ודלתא, ללא טוקוטריאנולים מסוגים אחרים, וללא טוקופרולים.

 

כיצד נבחר את תוסף הטוקוטריאנול שניקח?

קראו את התווית ובדקו את הדברים הבאים:

התוסף מכיל 100% של טוקוטריאנול מסוג גמא ודלתא.
מקור התוסף הוא מהצמח אנאטו.
התוסף אינו מכיל טוקופרול. ( ובדקו גם שהמולטי ויטמין שלכם ותוספים אחרים שאתם נוטלים אינם מכילים טוקופרול).
המינון המומלץ הוא בד״כ 250-300 מ״ג ליום.
התוסף אינו מכיל גלוטן, מוצרי חלב, סויה, או מרכיבים מלאכותיים.

 

לסיכום

טוקוטריאנולים הינם תוסף שמומלץ שתשקלו לקחת בשל היתרונות הבריאותיים המרובים שלהם.

 

מקורות

1. Bjelakovic G, Nikolova D, Gluud LL, Simonetti RG, Gluud C. Mortality in Randomized Trials of Antioxidant Supplements for Primary and Secondary Prevention: Systematic Review and Meta-analysis. JAMA. 2007;297(8):842–857. doi:10.1001/jama.297.8.842

2. Nonalcoholic Fatty Liver Disease and Cardiovascular Risk: A Scientific Statement From the American Heart Association
P. Barton Duell, MD, Chair, Francine K. Welty, MD, Vice Chair, Michael Miller, MD, Alan Chait, MD, Gmerice Hammond, MD, MPH, Zahid Ahmad, MD, David E. Cohen, MD, PhD, Jay D. Horton, MD, Gregg S. Pressman, MD, Peter P. Toth, MD, PhD, on behalf of the American Heart Association Council on Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology; Council on Hypertension; Council on the Kidney in Cardiovascular Disease; Council on Lifestyle and Cardiometabolic Health; and Council on Peripheral Vascular Disease

3. Weng-Yew W, Brown L. Nutrapharmacology of tocotrienols for metabolic syndrome. Curr Pharm Des. 2011;17(21):2206-14. doi: 10.2174/138161211796957445. PMID: 21774781.

4. Naomi R, Shafie NH, Kaniappan P, Bahari H. An Interactive Review on the Role of Tocotrienols in the Neurodegenerative Disorders. Front Nutr. 2021 Oct 26;8:754086. doi: 10.3389/fnut.2021.754086. PMID: 34765631; PMCID: PMC8576197.

​​5. Research in middle-aged and elderly humans suggests that tocotrienols have a potential beneficial anti-ageing action with respect to cognitive impairment and DNA damage. Clinical trials are required to elucidate these effects.

6.  Shen CL, Klein A, Chin KY, Mo H, Tsai P, Yang RS, Chyu MC, Ima-Nirwana S. Tocotrienols for bone health: a translational approach. Ann N Y Acad Sci. 2017 Aug;1401(1):150-165. doi: 10.1111/nyas.13449. PMID: 28891093.

7. Montagnani Marelli M, Marzagalli M, Fontana F, Raimondi M, Moretti RM, Limonta P. Anticancer properties of tocotrienols: A review of cellular mechanisms and molecular targets. J Cell Physiol. 2019 Feb;234(2):1147-1164. doi: 10.1002/jcp.27075. Epub 2018 Aug 1. PMID: 30066964.

8. Constantinou C, Charalambous C, Kanakis D. Vitamin E and cancer: an update on the emerging role of γ and δ tocotrienols. Eur J Nutr. 2020 Apr;59(3):845-857. doi: 10.1007/s00394-019-01962-1. Epub 2019 Apr 16. PMID: 31016386.

9. Yang CS, Luo P, Zeng Z, Wang H, Malafa M, Suh N. Vitamin E and cancer prevention: Studies with different forms of tocopherols and tocotrienols. Mol Carcinog. 2020 Apr;59(4):365-389. doi: 10.1002/mc.23160. Epub 2020 Feb 3. PMID: 32017273; PMCID: PMC7255062.

 

שתפו מאמר זה:

ד״ר דלית דרימן מדינה

ד״ר דלית דרימן מדינה

מומחית ברפואת המשפחה רפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית
טיפול אישי ומבוסס מדעית לסובלים ממחלות כרוניות

אודות