מהי הרפואה הפונקציונלית

בעולם המודרני בו אנו חיים, מערכת הבריאות הפכה למכוונת לטיפולים מהירים ולניהול של תסמינים: אם יש לכם לחץ דם גבוה תקבלו תרופה להורדת לחץ הדם, אם יש לכם כולסטרול גבוה תקבלו טיפול להורדת הכולסטרול, ואם אתם סובלים מכאבים תקבלו תרופות משככות כאבים. אך הדבר מוביל לכך שאין מענה לשורש הבעיה ולסיבה האמיתית שהובילה לתסמיני המחלה.

בעקבות מצב זה, התפתח ענף חדש ברפואה שמטרתו לזהות את השורש של הבעיה הבריאותית ממנה סובל המטופל במקום אך ורק לטפל בסימפטומים של הבעיה. גישה רפואית זו נקראת רפואה פונקציונלית וזוהי גישה הוליסטית שצוברת בשנים האחרונות עניין כגישה טיפולית מבטיחה היכולה להחליף את שיטות הרפואה בהן השתמשו עד היום.

מהי הרפואה הפונקציונלית

הרפואה הפונקציונלית הינה גישה רפואית המתרכזת במטופל עצמו, בעלת בסיס מדעי, ומאפשרת למטופל לקחת תפקיד פעיל בבריאות שלו. בניגוד לרפואה המקובלת בעשורים האחרונים, ומתרכזת בעיקר בטיפול בסימפטומים או במחלות ספציפיות, ברפואה הפונקציונלית מבררים מהם הגורמים אשר הובילו לחוסר איזון במערכות הגוף השונות. ברפואה הפונקציונלית מסתכלים על גוף האדם כמערכת אחת שלמה אשר מתקיימים בה יחסי גומלין מורכבים, ומכירים בכך שחוסר תפקוד של אזור אחד בגוף יכול להשפיע עמוקות גם על מערכות גוף אחרות. זאת בניגוד למה שקורה ברפואה המקובלת בעשורים אחרונים שבה אם לדוגמה יש לכם בעיה בעין תופנו לרופא עיניים, ואם יש לכם בעיה ברגל תופנו לאורטופד מבלי לברר, במרבית המקרים, האם הבעיה המקומית נובעת מסיבה עמוקה יותר, והאם היא משפיעה על מערכות גוף אחרות.

עקרונות היסוד של הרפואה הפונקציונלית

• טיפול מותאם אישית: הרפואה הפונקציונלית מכירה בכך שכל אדם הוא ייחודי, ולכן אין גישה טיפולית אחת המתאימה לכולם. ברפואה הפונקציונלית בונים תוכנית טיפול מותאמת אישית העונה על הצרכים הייחודיים לאותו אדם.
  • גישה הוליסטית: במקום לחלק את גוף האדם למערכות גוף מבודדות, ברפואה הפונקציונלית בוחנים את יחסי הגומלין המורכבים בין הגנטיקה, אורח החיים, הסביבה, והדיאטה. ההסתכלות ההוליסטית הזו מאפשרת הבנה עמוקה יותר של תהליכי הבריאות והחולי.
  • בירור של שורש הבעיה: במקום אך ורק להקל על הסימפטומים, ברפואה הפונקציונלית חותרים לזהות ולתת טיפול שיהיה מכוון לשורש הבעיה אשר הוביל לבעיות הבריאותיות. הדבר נעשה באמצעות בירור מעמיק של ההיסטוריה הרפואית של האדם, בירור מעמיק של אורחות החיים והדיאטה של האדם, ובדיקות מעבדה מתקדמות.

בדיקות המעבדה ברפואה הפונקציונלית

אחד המאפיינים הייחודיים ברפואה הפונקציונלית הינו הדגש הניתן לבדיקות מעבדה מעמיקות ומפורטות שתוצאותיהן יאפשו להגיע להבנה מקיפה של מצב הבריאות של המטופל. אלה הן בדיקות הרבה יותר מעמיקות ומורכבות מבדיקות הדם השגרתיות המבוצעות בקופת החולים, והן כוללות:

• בדיקות של רמות הויטמינים והמינרלים בגוף: הרופאים ברפואה הפונקציונלית יכולים באמצעות בדיקות מעבדה ייחודיות להעריך את רמות הויטמינים והמינרלים על מנת לזהות חסרים ומצבים של חוסר איזון. החשיבות של המידע הזה היא בכך שלויטמינים ולמינרלים ישנו תפקיד מכריע בתפקודים שונים של הגוף, וזיהוי ומתן מענה טיפולי לחוסר האיזון הזה יכול להוות מרכיב מפתח בטיפול.
  • בדיקות של רמות הורמונים: ההורמונים השונים בגופנו אחראים על ויסות של תהליכים פיזיולוגים מרובים בגוף. ברפואה הפונקציונלית משתמשים בבדיקות הורמונליות מתקדמות על מנת לזהות מצבים כמו הפרעות בתפקוד בלוטת התריס, הפרעות בפעילות בלוטת האדרנל, והפרעות במערכת הרביה. טיפול במצבים אלה יכול להיות משמעותי ביותר בתהליך ההחלמה.
  • בדיקות של בריאות המעי: בריאות המעי זכתה לעניין רב ביותר במחקר הרפואי בשנים האחרונות,והיא מרכיב מרכזי ברפואה הפונקציונלית. בדיקות צואה מתקדמות ובדיקות נוספות של בריאות המעי יכולות לזהות חוסר איזון של המיקרובים במעי, הפרעות שונות בעיכול, ומצבים דלקתיים במעי היכולים להשפיע הן על המעי עצמו והן על הבריאות הכללית של המטופל.
  • בדיקות גנטיות: בדיקות גנטיות יכולות לזהות רגישות למצבים רפואיים שונים שהם ייחודיים למטופל . הבנת הגנטיקה של המטופל מאפשרת לתת המלצות ספציפיות על מנת להפחית סיכונים אפשריים הנובעים מנטייה גנטית מסוימת של המטופל.

יישומים של הרפואה הפונקציונלית

• טיפול במחלות כרוניות: הרפואה הפונקציונלית מראה הצלחה רבה בטיפול במחלות כרוניות כמו סוכרת, מחלות אוטואימוניות, ומחלות מעי. ברפואה הפונקציונלית מזהים ומטפלים במצבים שגרמו לחוסר האיזון שהוביל למחלות הכרוניות הללו, וע״י כך ניתן לשפר את הבריאות הכללית ואת איכות החיים של המטופלים הללו.
  • שיפור בבעיות נוירולוגיות ופסיכיאטריות: בעיות נוירולוגיות ופסיכיאטריות קשורות באופן הדוק לבריאות הגופנית, והרפואה הפונקציונלית שמה דגש מיוחד על הקשר ההדוק הזה. ברפואה הפונקציונלית מזהים ומטפלים בגורמים היכולים להוביל למצבים כמו טרשת נפוצה, דמנציה, דיכאון, וחרדה.
  • איזון הורמונלי: לחוסר איזון הורמונלי ישנן השפעות מרחיקות לכת על תפקודי הגוף השונים. ברפואה הפונקציונלית שמים דגש על  זיהוי חוסר איזון הורמונלי וטיפול  בו. הבירור המעמיק מאפשר  לטפל בהפרעות כמו תת פעילות או יתר פעילות של בלוטת התריס, הפרעות בציר ההיפותלמוס-היפופיזה-בלוטת האדרנל, הפרעות פוריות, והפרעות בהורמוני המין.

מי המטפלים ברפואה הפונקציונלית

הרופאים המטפלים בגישת הרפואה הפונקציונלית הינם רופאים אשר סיימו את בית הספר לרפואה, עשו מסלול של התמחות (במקצועות כמו רפואת המשפחה, רפואה פנימית, או רפואת נשים), עבדו במשך שנים כרופאים מומחים, ועברו הכשרה נוספת של מספר שנים ברפואה הפונקציונלית.

לסיכום

הרפואה הפונקציונלית צוברת תאוצה בשנים האחרונות, והיא גישה רפואית חדשה בה יש התייחסות המתרכזת במטופל הייחודי תוך נקיטת גישת טיפול הוליסטית. בתחום רפואי חדש זה מתבצע חיפוש מעמיק של שורש הבעיה הרפואית ונעשה שימוש בבדיקות מעבדה מתקדמות, והדבר מאפשר למטופלים לקחת חלק פעיל בניהול הבריאות שלהם. הרפואה הפונקציונלית מאפשרת להבין לעומק את הבעיות הבריאותיות של המטופל הספציפי, ומאפשרת גישת טיפול אישית, והשגת הבריאות המיטבית. עם העלייה במודעות, הרפואה הפונקציונלית מסתמנת כבעלת תפקיד חשוב בעיצוב פני רפואת העתיד.

שתפו מאמר זה:

Picture of ד״ר דלית דרימן מדינה