Search

סודות הזדקנות העור – הקשר למיקרוביום העור

בעידן הנוכחי בו משגשגת תעשיה שלמה של מוצרי אנטי אייג'ינג לעור, מחקר פורץ דרך שפורסם לאחרונה מראה את היחסים המורכבים שבין העור שלנו לבין המיקרובים החיים על פניו. המחקר, שפורסם במגזין הרפואי Frontiers in Aging בחן את הקשר המרתק שבין מיקרוביום העור לבין סימנים של הזדקנות העור.

מהו מיקרוביום העור

העור שלנו, שהינו איבר הגוף הגדול ביותר שלנו, מהווה מקום משכן לקהילה שלמה של מיקרובים הידועים בשם מיקרוביום. היצורים המיקרוסקופים הללו הם בעלי תפקיד מפתח בשמירה על בריאות ומאזן העור שלנו. במחקר שבוצע בארה״ב בחנו החוקרים כיצד ההרכב של קהילת המיקרובים הללו משתנה עם העליה בגיל שלנו, וכיצד השינויים הללו יכולים להיות קשורים לסימנים הנראים לעין של הזדקנות העור.

הקשר בין מגוון גדול של מיקרוביום למראה עור צעיר

אחד הגילויים המסקרנים מהמחקר הוא הקשר החיובי בין מגוון המיקרוביום לבין הגיל. במילים פשוטות יותר, ככל שאנחנו מתבגרים, המגוון של מיני החיידקים על העור שלנו גדל. מגוון זה, בדומה למערכת אקולוגית עשירה, חיוני לבריאותו הכללית של העור. עם זאת, המחקר חשף גם פרדוקס מעניין: נמצא שמגוון מיקרוביאלי גבוה יותר קשור לתפקוד טוב יותר של מחסום העור. למעשה, קהילה מיקרוביאלית מגוונת ומשגשגת תורמת לעור בריא יותר.

מיקרוביום והקשר לקמטים בעור

המחקר התרכז בסימן אופייני להזדקנות העור- דירוג של כמות קמטים המכונים  ״קמטי רגלי עורב״. מעניין לציין שבמחקר נמצא מתאם חיובי בין מגוון המיקרוביום לבין חומרת הקמטים הללו. אולם, המתאם הזה לא היה עקבי בכל המשתתפים, מה שמרמז על כך שיש לבחון לעומק מה המקור לחוסר העקביות הזה. נראה שלקמטים מסוג רגלי העורב, הנחשבים לעתים לסימן מבשר להזדקנות, יש קשר מעניין  למיקרוביום העור שאותו החליטו החוקרים לבחון.

סמנים מיקרוביאלים היכולים לרמז על הזדקנות העור

החוקרים בחנו סמנים מיקרוביאליים פוטנציאליים הקשורים להיבטים שונים של הזדקנות. באמצעות כלים אנליטיים מתקדמים, החוקרים זיהו זנים מסויימים  של מיקרובים היכולים להיות קשורים לקמטים, למידת התייבשות העור, ולעובי העור. במילים פשוטות יותר, חיידקים מסויימים נמצאו בכמות רבה יותר אצל אנשים עם דרגות גבוהות יותר של קמטים, ולעומתם חיידקים מסוגים האחרים נמצאו קשורים ללחות טובה יותר של העור, ולתפקוד טוב יותר של מחסום העור.

מה משמעות הממצאים

כולנו שמענו על מיקרוביום המעי ועל חשיבותו בבריאות המעי ובשמירה על שלמות דופן המעי. מחקר זה מראה שגם בעור שלנו קיים מיקרוביום ויש לו חשיבות בשמירה על לחות העור, מחסום העור, ומראה צעיר של העור. כאשר אנחנו שמים מוצרי קוסמטיקה שונים כמו סבון, קרמים שונים, ותכשירי איפור על העור, המוצרים הללו מכילים חומרים היכולים לשנות את מאזן המיקרובים על פני העור שלנו. תכשירים המכילים חומרי חיטוי וחומרים כימיים שונים היכולים לפגוע בהרכב החיידקים על העור שלנו יפגעו במאזן העדין של המיקרובים על העור שלנו ויכולים להוביל לאובדן לחות העור, פגיעה במחסום העור, והופעה מוקדמת של קמטים.

לסיכום

ממצאי המחקר מראים כי על פני העור שלנו חיים מיקרובים המהווים את מיקרוביום העור. שינויים מסויימים במיקרובים הללו נמצאו קשורים בסימנים של הזדקנות העור. כאשר אנחנו שמים תכשירים שונים על העור שלנו, יש לקחת בחשבון שהחומרים שמכילים התכשירים הללו יכולים לפגוע במאזן המיקרובים על העור, ופגיעה במאזן הזה יכולה להוביל להופעה מוקדמת של קמטים על העור. לכן עדיף לבחור בתכשירים טבעיים שאינם מכילים חומרים היכולים לפגוע במאזן המיקרובים על העור, ובכך להגן על העור מיובש, פגיעה במחסום העור והופעה מוקדמת של קמטים.

מקורות

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fragi.2023.1304705/full?fbclid=IwAR1wKT9aqVUnAejYlrtpxLSH4zxlhO11MgRYjzDRAiXgehcl-Tg4f3amrGw_aem_AfkMo85iyrAe2hAm9RlNRDriFkssNKSUdBbJt2p5-LQSU27tj9bSVVR_smNKaZercOY&mibextid=Zxz2cZ

שתפו מאמר זה:

Picture of ד״ר דלית דרימן מדינה

ד״ר דלית דרימן מדינה

מומחית ברפואת המשפחה רפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית
טיפול אישי ומבוסס מדעית לסובלים ממחלות כרוניות

אודות