חיפוש

צום לסירוגין ותזמון זמני אכילת חלבון: גישה חדשה לירידה במשקל ולבריאות המעיים

מחקר שפורסם לאחרונה במגזין הרפואי Nature Communications מספק תובנות חדשות לגבי האופן שבו שתי גישות תזונתיות שונות - צום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון לעומת הגבלה קלורית מתמשכת - משפיעות על מיקרוביום המעי אצל אנשים הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר.

בחיפוש המתמשך אחר הדיאטה היעילה ביותר לירידה במשקל ולשיפור הבריאות, חוקרים בוחנים אסטרטגיות תזונתיות שונות. מחקר שפורסם לאחרונה במגזין הרפואי Nature Communications מספק תובנות חדשות לגבי האופן שבו שתי גישות תזונתיות שונות – צום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון  לעומת הגבלה קלורית מתמשכת – משפיעות על מיקרוביום המעי אצל אנשים הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר.

כיצד בוצע המחקר

המחקר כלל 41 משתתפים שחולקו לשתי קבוצות: האחת קיבלה תוכנית תזונתית שכללה צום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון והשנייה קיבלה דיאטה של הגבלה קלורית מתמשכת. קבוצת הצום לסירוגין בשילוב תזמון זמני אכילת חלבון קיבלה תוכנית תזונתית של צום לסירוגין בשילוב עם ארוחות עשירות בחלבון ארבע פעמים ביום, בעוד שקבוצת ההגבלה הקלורית המתמשכת הקפידה על תזונה בריאה ללב עם הגבלה קלורית עקבית. שתי הדיאטות הותאמו לצריכת האנרגיה הכוללת, מה שמבטיח שניתן לייחס הבדלים בתוצאות המחקר לדפוסי התזונה ולא לכמות המזון הנצרכת.

הממצאים העיקריים של המחקר:

  1. ירידה במשקל והרכב הגוף:
  • המשתתפים בקבוצת הצום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון חוו ירידה גדולה יותר במשקל בהשוואה לאלו בקבוצת ההגבלה הקלורית המתמשכת. באופן ספציפי, משתתפי קבוצת הצום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון איבדו בממוצע 8.81% ממשקל גופם, בעוד משתתפי ההגבלה הקלורית המתמשכת איבדו רק 5.40% ממשקל גופם.
  • קבוצת הצום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון הראתה גם ירידה משמעותית יותר במסת השומן הכוללת, השומן הבטני, והשומן התוך בטני, יחד עם עלייה באחוז מסת הגוף נטולת השומן.
  1. שינויים במיקרוביום המעי
  • משטר הצום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון הוביל לשינויים בולטים במיקרוביום המעי. חלה עלייה במשפחות מיקרוביאליות מועילות כגון Christensenellaceae ו-Rikenellaceae, אשר קשורות לשיפור הפרופילים המטבוליים והפחתת השומן התוך בטני.
  • דיאטת ההגבלה הקלורית המתמשכת הובילה גם היא לשינויים במיקרוביום, אם כי אלה היו שונים מאלה שנראו בקבוצת הצום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון. משתתפי דיאטת ההגבלה הקלורית המתמשכת הראו עלייה במטבוליטים הקשורים למסלולים הקשורים לאריכות ימים.
  1. בריאות המעי ותסמינים
  • שתי הקבוצות דיווחו על שיפור בתסמינים של המעיים, אך קבוצת הצום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון  חוותה הפחתה בולטת יותר בתסמיני מערכת העיכול.
  • העלייה בכמות הסיבים התזונתיים והירידה בצריכת הסוכר בקבוצת הצום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון   תרמו ככל הנראה לשיפור הזה.
  1. מדדים דלקתיים ומטבוליים
  • המחקר מצא שלמשתתפים בקבוצת הצום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון היו רמות גבוהות יותר של ציטוקינים מסוימים (IL-4, IL-6, IL-8 ו-IL-13) הקשורים לדלקת ולתגובות חיסוניות. ציטוקינים אלו קשורים גם לתהליכים כמו ליפוליזה, התומכת בפירוק שומן.
  • שינויים אלו ברמות הציטוקינים היו בקורלציה עם שינויים ספציפיים במיקרוביום המעי, דבר המצביע על יחסי גומלין מורכבים בין התזונה, הרכב המיקרוביום, והבריאות המטבולית.

השלכות על מחקר עתידי והמלצות תזונתיות

ממצאי המחקר מדגישים את הפוטנציאל של צום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון כאסטרטגיה מעולה לירידה במשקל ושיפור בריאות מטבולית בהשוואה להגבלה קלורית מתמשכת. השינויים המובהקים שנצפו במיקרוביום המעי ובפרופילים המטבוליים מצביעים על כך שגישות תזונתיות אלו משפיעות על הבריאות באמצעות מנגנונים שונים.

מחקר זה מדגיש את החשיבות של תזונה מותאמת אישית, שבה ניתן להתאים המלצות תזונתיות על סמך מיקרוביום המעי והתגובות המטבוליות של האדם. יש צורך במחקרים עתידיים עם מדגמים גדולים יותר ומשכי זמן ארוכים יותר כדי לאשר תוצאות אלו ולחקור עוד יותר את היתרונות של דיאטות צום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון לעומת דיאטת הגבלה קלורית מתמשכת.

סיכום

מחקר זה מספק תובנות חשובות לגבי האופן שבו דפוסי תזונה ספציפיים יכולים להשפיע על ירידה במשקל, בריאות המעי, ותפקוד מטבולי, והוא סולל את הדרך לאסטרטגיות תזונה יעילות יותר ומותאמות אישית. נראה כי צום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון מציע יתרונות משמעותיים על פני הגבלה קלורית מסורתית, מקדם ירידה גדולה יותר במשקל, ומוביל לשיפור בבריאות המעי ולתוצאות מטבוליות טובות יותר.

ככל שהמחקר ממשיך להתפתח, הפוטנציאל לתוכניות תזונה מותאמות אישית המבוססות על פרופילים אישיים של מיקרוביום המעי עשוי לחולל מהפכה בגישה לתזונה ולבריאות.

מקורות

Mohr AE, Sweazea KL, Bowes DA, Jasbi P, Whisner CM, Sears DD, Krajmalnik-Brown R, Jin Y, Gu H, Klein-Seetharaman J, Arciero KM, Gumpricht E, Arciero PJ. Gut microbiome remodeling and metabolomic profile improves in response to protein pacing with intermittent fasting versus continuous caloric restriction. Nat Commun. 2024 May 28;15(1):4155. doi: 10.1038/s41467-024-48355-5. PMID: 38806467; PMCID: PMC11133430.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC11133430/

 

שתפו מאמר זה:

Picture of ד״ר דלית דרימן מדינה

ד״ר דלית דרימן מדינה

מומחית ברפואת המשפחה רפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית
טיפול אישי ומבוסס מדעית לסובלים ממחלות כרוניות

אודות