Search

תרגול נוירופלסטיות של המוח: שיטה מבטיחה למצבים כרוניים

מצבים כרוניים שונים כגון תסמונת העייפות הכרונית, לונג קוביד, פיברומיאלגיה ועוד, משפיעים על מיליונים ברחבי העולם. מחקר חדש בנושא מציע שבבסיס כל המצבים הללו עומד קשר מוח-גוף.

מצבים כרוניים כגון תסמונת העייפות הכרונית (ME/CFS), פיברומיאלגיה, ולונג קוביד משפיעים על מיליונים ברחבי העולם, מהווים אתגר מורכב, ונכון להיום אפשרויות הטיפול בהם רחוקות מלהיות אידיאליות. מצבים אלה, המכונים לעתים קרובות הפרעות סומטיות תפקודיות, מתבטאים במגוון של תסמינים מגבילים הכוללים עייפות קיצונית, כאב, הפרעות שינה ופגיעה קוגניטיבית. הדבר משפיע באופן משמעותי על איכות החיים ומטיל עומסים כלכליים כבדים.


למרות מחקר מקיף, עדיין לא נמצאו סיבה ברורה וטיפול יעיל במרבית המצבים הללו. עם זאת, השערה חדשה מציעה שבבסיס כל המצבים הללו עומד קשר מוח-גוף. תיאוריה זו טוענת שמחלות כרוניות נובעות מהפרשנות השגויה של המוח של אותות גופניים כאיום, מה שמעורר לולאה של תגובות עצביות לא מסתגלות המתבטאות כתסמינים פיזיים.


תפקידן של רשתות עצביות
ההשערה שרשתות עצבים ממלאות תפקיד מרכזי במצבים כרוניים הולכת ותופסת אחיזה. האמיגדלה והאינסולה, הינם אזורים במוח המעורבים בזיהוי של איומים ובוויסות של מערכות העצבים והחיסון, והמחשבה היא שהם מנציחים את ההפרעות הכרוניות השונות באמצעות אותות שגויים. מצב מתמשך זה שבו אותות סכנה מפורשים בצורה שגויה גורם לכך שהגוף נמצא במצב של כוננות כרונית, מה שמוביל לתסמינים מתמשכים.


אימון מחדש של האמיגדלה והאינסולה
תוכנית האימון מחדש של האמיגלדה והאינסולה, הידועה גם בשם תוכנית גופטה, היא התערבות מבוססת נוירופלסטיות שמטרתה לחווט מחדש את המסלולים העצביים הלא מותאמים הללו. בתוכנית זו המטופלים לומדים טכניקות המאפשרות לשבש אותות עצביים מזיקים וליצור קשרים חדשים וחיוביים, ובאמצעות התוכנית הזו להרגיע את מערכות החיסון והעצבים הפעילות מדי.


המחקר
מחקר שפורסם לאחרונה במגזין הרפואי Integrative Medicine: A Clinician's Journal חקר את היעילות של האימון מחדש של האמיגדלה והאינסולה במצבים כרוניים שונים. במחקר נבדקו 350 נבדקים שהשתמשו בתוכנית למשך לפחות 3 חודשים. המשתתפים במחקר סבלו ממגוון של מצבים כרוניים שכללו מלבד תסמונת העייפות הכרונית, פיברומיאלגיה ולונג קוביד גם מצבים כמו מחלת ליים, מחלה כרונית בעקבות חשיפה לעובש, ותסמונת הפעלת תאי הפיטום (mast cell activation syndrome). המשתתפים דיווחו על רמות הבריאות והתפקוד שלהם לפני ואחרי השימוש בתוכנית האימון מחדש של האמיגדלה והאינסולה.
ממצאי מפתח
המחקר מצא שיפורים משמעותיים בבריאות הכללית ובתפקוד עבור 14 מתוך 16 המצבים שנבדקו. לדוגמה:
תסמונת העייפות הכרונית (ME/CFS): שיפור של 70%.
פיברומיאלגיה: שיפור של 62%.
לונג קוביד: שיפור של 84%.
מחלת ליים: שיפור של 116%.
תסמונת הפעלת תאי הפיטום: שיפור של 52%.
אפילו עבור שני המצבים שלא הגיעו למובהקות סטטיסטית – תסמונת התגובה הדלקתית הכרונית (CIRS) ושגשוג יתר של חיידקים במעי הדק (SIBO) – התוצאות היו מבטיחות, עם שיפורים שהתקרבו למובהקות סטטיסטית.


חשיבות המחקר
ממצאי המחקר מצביעים על כך שהאימון מחדש של האמיגדלה והאינסולה יכול להיות כלי רב ערך לניהול מצבים כרוניים על ידי טיפול בבסיס העצבי הפוטנציאלי שלהם. בעוד שצורת ביצוע המחקר שהסתמכה על נתונים מדיווחים עצמיים מציבה מגבלות, התוצאות מצביעות על כך שלאימון מחדש של האמיגדלה והאינסולה יש פוטנציאל משמעותי. יש צורך במחקרים נוספים, במיוחד ניסויים מבוקרים אקראיים עם מדגמים גדולים יותר, כדי לאמת ממצאים אלה.
השלכות מעשיות
למרות כמה מגבלות, כמו היעדר קבוצת ביקורת והסתמכות על מדדים מדיווחים עצמיים, מחקר זה מדגיש את הפוטנציאל של האימון מחדש של האמיגדלה והאינסולה כגישה טיפולית טרנספורמטיבית. הנגישות שלו באמצעות פלטפורמה מקוונת הופכת אותו לאופציה מעשית עבור מטופלים רבים. התוכנית כוללת מודולי וידאו ואודיו, סמינרים מקוונים חיים ומוקלטים, ואימון קבוצתי וגם אימון אחד על אחד.
מנקודת מבט של שירותי הבריאות, החיסכון הפוטנציאלי בעלויות הוא משמעותי. מצבים כרוניים כמו תסמונת העייפות הכרונית, פיברומיאלגיה ולונג קוביד מטילים עומסים כלכליים משמעותיים עקב פרודוקטיביות מופחתת של הסובלים מהתסמונות והוצאות רפואיות גבוהות. תוכנית האימון מחדש של האמיגדלה והאינסולה כהתערבות בעלת עלות נמוכה, יכולה להקל על חלק מהנטל הכלכלי של התסמונות הללו על ידי שיפור תוצאות המטופלים והפחתת הצורך בטיפול רפואי נרחב ויקר.


כיוונים עתידיים
התוצאות המבטיחות של מחקר זה דורשות חקירה נוספת באמצעות מחקרים כפולי סמיות בקנה מידה גדול וניסויים קליניים שיכללו מצבים כרוניים שונים. ניסויים אלה צריכים לכלול סמנים ביולוגיים אובייקטיביים והערכות בריאות מקצועיות כדי לחזק את הראיות ליעילות של האימון מחדש של האמיגדלה והאינסולה.
יתרה מכך, בחינת ההשפעה של האימון מחדש של האמיגדלה והאינסולה על מצבים רפואיים אחרים מלבד אלה שנבדקו במחקר עשויה להרחיב את ישימותה. הבנת המנגנונים מאחורי הצלחתה של של תוכנית האימון מחדש של האמיגדלה והאינסולה יכולה גם להוביל להתערבויות ממוקדות הרבה יותר.


סיכום
תוכנית האימון מחדש של האמיגדלה והאינסולה מייצגת גישה פורצת דרך לטיפול במחלות כרוניות על ידי התייחסות לשורשים הנוירולוגיים שלהן. בעוד שדרוש מחקר נוסף כדי לאשר ולהרחיב את הממצאים הללו, העדויות הראשוניות מצביעות על כך שתוכנית האימון מחדש של האמיגדלה והאינסולה יכולה לשפר משמעותית את חייהם של מיליוני חולים. התערבות חדשה זו מציעה תקווה חדשה עבור אלו הסובלים ממצבים כרוניים, מבטיחה תוצאות בריאותיות טובות יותר והפחתה פוטנציאלית בעלויות הבריאות.
בעוד קלינאים וחוקרים ממשיכים לחקור את הפוטנציאל של תוכנית האימון מחדש של האמיגדלה והאינסולה, יש תקווה שגישה חדשנית זו תוכל לשנות את הניהול והטיפול במחלות כרוניות, ולהציע אפשרויות חדשות לחולים ברחבי העולם.
באופן מעשי קיימות היום מספר תוכניות הפועלות לפי עקרונות השיטה של האימון מחדש והנוירופלסטיות. כולן זמינות ברשת.
● התוכנית של Gupta שנבדקה במחקר הנוכחי.
● תוכנית ה-DNRS של אנני הופר.
● תוכנית הנקראת Primal Trust.


מקורות

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10886399/

 

שתפו מאמר זה:

Picture of ד״ר דלית דרימן מדינה

ד״ר דלית דרימן מדינה

מומחית ברפואת המשפחה רפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית
טיפול אישי ומבוסס מדעית לסובלים ממחלות כרוניות

אודות