חיפוש

האם ניתן לשפר את הראיה באמצעות התזונה

ראיה טובה היא חיונית לפעילויות היומיומיות שלנו ולבריאותינו הכללית. בעוד שהירידה בראיה הרבה פעמים קשורה לתהליכי הזדקנות או לגורמים גנטיים, מחקרים מהשנים האחרונות מעידים שלדיאטה שלנו ישנו תפקיד משמעותי בשמירה על הראיה ואפילו בשיפור בריאות העיניים.

מחקר שהתפרסם לאחרונה במגזין הרפואי Exercise and sports science reviews בחן את הקשר שבין התזונה לבין הראיה. המחקר שבוצע במהלך חמש שנים, בחן את ההרגלים התזונתיים של אוכלוסיות גדולות ואת תוצאות בריאות העיניים שלהן. ממצאי המחקר הצביעו על כך שאנשים שאכלו תזונה מאוזנת עשירה במרכיבי מזון ספציפיים, חוו שיפור בראיה וירידה בסיכון למחלות עיניים שונות.

 

מרכיבי המזון החיוניים לראיה:

1. נוגדי חמצון: נוגדי חמצון כמו ויטמין C, ויטמין E, בטא-קרוטן, ולוטאין הם בעלי תפקיד חיוני בהגנה על העיניים מנזק חמצוני, והם מפחיתים את הסיכון לניוון מקולרי תלוי גיל ולקטרקט. חומרים אלה מנטרלים רדיקלים חופשיים מזיקים היכולים לפגוע במבנים העדינים של העין. פירות הדר כמו תפוזים ואשכוליות, פירות יער כמו אוכמניות ותותים, עלים ירוקים כמו תרד וקייל, אגוזים, וזרעים הינם מקורות מצוינים לנוגדי חמצון וניתן לשלב אותם בקלות בתזונה שלנו.


2. חומצות שומן מסוג אומגה 3: חומצות שומן מסוג אומגה 3 , וביחוד DHA, הינן חיוניות לשמירה על בריאות עיניים מיטבית. חומצות השומן הללו תורמות למבנה התקין של הרשתית ותומכות בתפקוד תקין של הראיה. מחקרים הראו שדיאטה עשירה בחומצות שומן מסוג אומגה 3 יכולה למנוע יובש בעיניים, להפחית את הסיכון לגלאוקומה, ולשפר את תפקוד הרשתית. דגי ים שמנים כמו סלמון, מקרל, וסרדינים, הם מקורות מצויינים לחומצות שומן מסוג אומגה 3. עבור מי שצמחוני או טבעוני זרעי פשתן, זרעי צ׳יה, ואגוזי מלך הם מקורות אפשריים לחומצות השומן מסוג אומגה 3.


3. ויטמינים ומינרלים: ויטמין A, ויטמין C, וויטמין E, יחד עם מינרלים כמו אבץ וסלניום, הינם חיוניים לצורך תמיכה בבריאות הכללית של העיניים. ויטמין A חיוני לשמירה על ראיית לילה טובה ועל מניעת יובש בעיניים, בעוד שויטמין C תומך בכלי דם בריאים בעין. ויטמין E מגן על התאים מפני נזק הנגרם ע״י רדיקלים חופשיים ועוזר לשמור על שלמות רקמת העין. לאבץ יש תפקיד בהעברת ויטמין A מהכבד אל העין, ולסלניום יש תפקיד של הגנה על העין מנזק חמצוני. כל מרכיבי המזון הללו עוזרים להגן על העיניים מפני דלקת, מחזקים את כלי הדם, ומשפרים את חדות הראיה. אכילה של מגוון של ירקות ופירות צבעוניים כמו גזר, בטטות ופלפל אדום, ואכילה של בשר, עוף, ודגים, יכולה לספק לנו את הויטמינים והמינרלים הללו.


4. שתיה מספקת: הרבה פעמים אנחנו שוכחים להתייחס לשתיה, אבל שתיה של מספיק נוזלים היא חיונית לצורך שמירה מיטבית על בריאות העיניים. שתיה של כמות מספקת של מים עוזרת במניעה של יובש בעיניים, אשר יכול להוביל לחוסר נוחות ולטשטוש ראיה. התייבשות יכולה לפגוע בשכבת הדמעות המכסה את גלגל העין, ולהוביל ליובש ולגירוי של העיניים. יחד עם שתיית מספיק מים, אכילה של מזונות עשירים בנוזלים כמו מלפפונים, אבטיח, וסלרי יכולה לתמוך במאזן הנוזלים בגוף ולשפר את בריאות הראיה.

 

תפקיד הדיאטה המאוזנת:

חשוב להדגיש שתזונה מאוזנת, עשירה במגוון של חומרים מזינים, היא חיונית לצורך בריאות העיניים. בעוד שמאכלים מסויימים ידועים כתורמים לבריאות העיניים, הרי שזו צורת הדיאטה הכללית אשר באמת מובילה לשינוי. אימוץ של דיאטה המתרכזת בירקות, פירות, בשר, עוף, דגים, ושמנים בריאים כמו שמן זית ושמן אבוקדו, נמצאה קשורה לסיכון מופחת להפרעות בראיה. דיאטה זו כוללת מגוון של חומרים מזינים הכוללים נוגדי חמצון, ויטמינים, מינרלים, וחומצות שומן מסוג אומגה 3, שכולם תורמים לבריאות המיטבית של העיניים.

 

לסיכום:

לתזונה שלנו יש תפקיד מכריע בשמירה ושיפור הראיה שלנו. דיאטה מאוזנת הכוללת מזונות נוגדי חמצון, חומצות שומן מסוג אומגה 3, ויטמינים ומינרלים חיוניים, ושתיה מספקת יכולה להגן מפני בעיות עיניים הקשורות לגיל ולתמוך בבריאות עיניים מיטבית. ע״י החלטות תזונתיות מושכלות, אנחנו יכולים לשפר את בריאותנו הכללית וליהנות מהיתרונות של עיניים בריאות וראייה טובה במהלך חיינו. זכרו שלא מדובר רק על מרכיבי המזון הבודדים, אלא על יחסי הגומלין הקיימים בין מרכיבי הדיאטה אשר יחדיו מזינים את רקמת העיניים ותומכים בבריאות העיניים לאורך זמן. דיאטה מאוזנת כזו תתמוך הן בבריאות הכללית שלכם והן בבריאות העיניים.

 

מקורות

Harth, Jacob B.1; Renzi-Hammond, Lisa M.1,2; Hammond, Billy R. Jr2. A Dietary Strategy for Optimizing the Visual Range of Athletes. Exercise and Sport Sciences Reviews 51(3):p 103-108, July 2023. | DOI: 10.1249/JES.0000000000000318

שתפו מאמר זה:

Picture of ד״ר דלית דרימן מדינה

ד״ר דלית דרימן מדינה

מומחית ברפואת המשפחה רפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית
טיפול אישי ומבוסס מדעית לסובלים ממחלות כרוניות

אודות