חיפוש

מהו הפרוטוקול האוטואימוני וכיצד הוא עוזר לשיפור הבריאות

בעולם המודרני בו אנו חיים, המחלות האוטואימוניות הפכו לנפוצות ביותר, כך שאחד מכל עשרה אנשים סובל ממחלה אוטואימונית כמו דלקת פרקים, מחלת השימוטו, מחלות מעי דלקתיות, פסוריאזיס ועוד. כיום אנחנו יודעים שלמרות שלמחלות הללו ישנו מרכיב גנטי, הרי שלגורמים כמו הסביבה שלנו, הדיאטה שלנו, ואורח החיים שלנו ישנה השפעה הרבה יותר גדולה מהגנטיקה ולכן אנו יכולים להשפיע על התבטאות המחלה

בעולם המודרני בו אנו חיים, המחלות האוטואימוניות הפכו לנפוצות ביותר, כך שאחד מכל עשרה אנשים סובל ממחלה אוטואימונית כמו דלקת פרקים, מחלת השימוטו, מחלות מעי דלקתיות, פסוריאזיס ועוד. כיום אנחנו יודעים שלמרות שלמחלות הללו ישנו מרכיב גנטי, הרי שלגורמים כמו הסביבה שלנו, הדיאטה שלנו, ואורח החיים שלנו ישנה השפעה הרבה יותר גדולה מהגנטיקה ולכן אנו יכולים להשפיע על התבטאות המחלה. למעשה, כיום מומחים רבים מתחילים להבין שגורמים מסויימים בתזונה הם בעלי תרומה משמעותית להתפתחות המחלות האוטואימוניות בדומה למחלות אחרות הקשורות לאורחות החיים כמו סוכרת מסוג 2 , מחלות לב, והשמנה. פירוש הדבר הוא, שקיים קשר ישיר בין המחלות האוטואימוניות לבין הבחירות שאנו עושים לגבי התזונה שלנו ואורח החיים שלנו. ולכן על ידי שינויים שנעשה בתזונה שלנו, וע״י בחירות טובות יותר שנעשה לגבי השינה שלנו, הפעילות הגופנית שלנו, וההתמודדות שלנו עם לחץ (סטרס), אנו יכולים להשפיע על המהלך ועל הביטוי של המחלות האוטואימוניות.

 

קיימת עליה בשכיחות המחלות האוטואימוניות

החל משנות ה-50 קיימת עליה בשכיחותן של המחלות האוטואימוניות.

ישנן למעלה מ-100 מחלות הידועות כמחלות אוטואימוניות ועוד רבות החשודות כמחלות אוטואימוניות. הדבר האופייני למחלות האוטואימוניות הוא שמערכת החיסון שלנו, שנועדה להגן עלינו מפני מיקרואורגניזמים פולשנים, פונה כנגד הגוף שלנו ותוקפת חלבונים, תאים, ורקמות בגופנו. המחלה האוטואימונית נקבעת ע״י אילו רקמות תוקפת מערכת החיסון שלנו. במחלת השימוטו, בלוטת התריס שלנו היא זו המותקפת, בדלקת פרקים, רקמת המפרקים היא זו המותקפת, ובפסוריאזיס מותקפות השכבות היוצרות את רקמת העור. סדרת המאורעות הללו המובילים לכך שמערכת החיסון תוקפת את רקמות הגוף נובעת מיחסי גומלין בין הגנטיקה שלנו לבין הסביבה שלנו- סערה מושלמת של גורמים המובילים לכך שמערכת החיסון אינה מסוגלת לאבחן כראוי בין מה שזר לגופנו (פולש זר) לבין גופנו (רקמות הגוף שלנו).

פרוטוקול הפליאו האוטואימוני, שהרבה פעמים מקבל את הקיצור AIP, הינו שיטה יעילה המשתמשת באורחות החיים ובדיאטה ונועדה לאזן את מערכת החיסון, להפחית את התקיפה של רקמות הגוף, ולאפשר לרקמות הגוף להחלים.

 

מהו הפרוטוקול האוטואימוני?

הפרוטוקול האוטואימוני (AIP), הינו גישה טיפולית המתרכזת בכך שמספקים לגוף מקורות תזונתיים החיוניים לוויסות מערכת החיסון, לבריאות המעי, לאיזון הורמונלי, ולשיקום רקמות הגוף, ובו זמנית מסלקים מהדיאטה ומאורחות החיים גורמים היכולים לעודד תהליכי דלקת. בדיאטת ה-AIP מספקים תזונה מאוזנת עשירה ברכיבים מזינים, תוך הימנעות ממזונות מתועשים ומעובדים, ומקלוריות ריקות. אורח החיים ב-AIP מעודד שינה מספקת, ניהול נכון של לחץ (סטרס), ופעילות גופנית מותאמת, מאחר וכל אלה הם גורמים חשובים באיזון מערכת החיסון.

ניתן להתייחס אל המזונות השונים כמכילים 2 סוגי גורמים: אלה המקדמים בריאות (כמו מרכיבים מזינים), ואלה הפוגעים בבריאות (כמו גורמים המעודדים דלקת). חלק מהמזונות מתאפיינים בכך שהם מקדמים בריאות מאחר והם מכילים הרבה מאד מרכיבים מקדמי בריאות ומעט מאד רכיבים הפוגעים בבריאות- דוגמאות טובות למזונות אלה הם חלקי פנים, דגים ופירות ים, ורוב הירקות. מזונות אחרים אינם מקדמים ואף פוגעים בבריאות מאחר והם נעדרי חומרים מזינים והם עתירים ברכיבים בעייתיים- דוגמאות טובות למזונות אלה הם דגנים מכילי גלוטן, בוטנים, ורוב מוצרי הסויה. לעומת 2 הקצוות הללו, ישנם מזונות הנמצאים בתחום האפור. עגבניות לדוגמה, מכילות רכיבים תזונתיים מועילים, אך הן מכילות גם רכיבים שהם כה יעילים בהפעלת מערכת החיסון, כך שאפילו בחנו אותן כחומר אפשרי להגברה של יעילות של חיסונים. ההבדל העיקרי בין הפרוטוקול האוטואימוני לבין גישות תזונתיות אחרות הוא היכן אנחנו שמים את הגבול בין מזונות מותרים לבין מזונות שאינם מותרים, על מנת לקבל יותר רכיבים המקדמים את הבריאות ופחות רכיבים שיכולים להזיק לבריאות בדיאטה שלנו. אנשים שהם בריאים יחסית יכולים לסבול מזונות פחות אופטימליים מאשר אנשים שהם פחות בריאים. בפרוטוקול האוטואימוני אנו נוקטים גישה מחמירה יותר מאשר בדיאטות אחרות ומאפשרים  רק את המזונות שהם בבירור מקדמי בריאות.

הגישה של הפרוטוקול האוטואימוני היא הגישה של דיאטת אלימינציה. פירוש הדבר הוא שאנו נמנעים תחילה מהמזונות החשודים ביותר כפוגעים בבריאות שלנו ומונעים החלמה. לאחר תקופה מסויימת, רבים מהמזונות שמהם נמנענו, בייחוד אלה שיש להם יתרונות תזונתיים למרות שהם מכילים כמות מסויימת של מרכיבים היכולים להזיק לבריאות, יכולים לחזור לדיאטה. הפרוטוקול האוטואימוני אינו גזר דין לנצח, אלא ארגז כלים המאפשר להבין כיצד הגוף מגיב למזונות, לאורח החיים, ולסביבה, ומאפשר להשיג החלמה בהתייחס לאתגרים הבריאותיים של כל אדם.

הפרוטוקול האוטואימוני הינו גישה הוליסטית לבריאות, הכוללת לא לא רק מסגרת תזונתית, אלא מתרכז גם באורחות החיים שהינם בעלי השפעה על  תפקוד מערכת החיסון, בריאות המעי, והאיזון ההורמונלי. זה כולל דגש על שינה מספקת, ניהול נכון של הלחץ (סטרס), וקיום אורח חיים פעיל תוך הימנעות מאימון יתר.

 

האם ישנו ביסוס מדעי לפרוטוקול האוטואימוני?

מחקר שפורסם ב-2017 במגזין הרפואי Inflammatory Bowel Diseases, בחן 15 מטופלים עם מחלת מעי דלקתית פעילה שביצעו את הפרוטוקול האוטואימוני ע״י מעבר הדרגתי משך 6 שבועות, ועוד 5 שבועות של תחזוקה. ב-11 חולים (73%) הושגה הפוגה קלינית עד שבוע 6, והם נותרו בהפוגה קלינית ב-5 שבועות התחזוקה. כל הנבדקים, כולל אלה שלא השיגו הפוגה קלינית, חוו שיפור ניכר בתסמיני המחלה במהלך כל תקופת המחקר.
במחקר נוסף, שפורסם ב-2019 במגזין הרפואי Cureus, נבדקו 17 נשים עם מחלת השימוטו תירואידיטיס שביצעו את הפרוטוקול האוטואימוני ע״י תקופת מעבר של 6 שבועות, שבעקבותיה תקופת תחזוקה של 4 שבועות. כל הנבדקות חוו שיפור משמעותי סטטיסטית במדדי איכות החיים הקשורים בבריאות כעבור 10 שבועות המחקר, והדבר היה מלווה גם בירידה משמעותית סטטיסטית במדדי דלקת כמו CRP וספירת תאי הדם הלבנים.

 

כיצד פועל הפרוטוקול האוטואימוני?

הפרוטוקול האוטואימוני פועל על ידי כך שהוא נותן מענה ל-4 מרכיבים הידועים כתורמים למחלות כרוניות ואוטאימוניות:
1. צפיפות רכיבים תזונתיים- תזונה המספקת מגוון ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון, חומצות שומן חיוניות, וחומצות אמינו. כל אלה יבטיחו תפקוד תקין של מערכת החיסון, ההורמונים, ומערכת העצבים, ויאפשרו לגוף להחלים כראוי.
2. בריאות המעי- חוסר איזון של חיידקי המעי ופגיעה במחסום המעי (מעי דליף) הם גורמי מפתח בהתפתחות המחלות האוטואימוניות. המזונות המומלצים בפרוטוקול האוטואימוני תומכים בשגשוג במעי של מיקרואורגנזימים התורמים לבריאות המעי. לעומת זאת נמנעים בפרוטוקול ממזונות היכולים לפגוע בדופן המעי. בנוסף, מעודדים אורח חיים התורם לבריאות המעי.
3. איזון הורמונלי- מה אנחנו אוכלים, מתי אנו אוכלים, וכמה אנו אוכלים, משפיעים כולם על איזון ההורמונים שלנו. אכילה לאורך שעות היום, ואכילה של יותר מדי סוכר, משבשות את מאזן ההורמונים ומעודדות דלקת. גם השינה שלנו משפיעה על האיזון ההורמונלי. בפרוטוקול האוטואימוני מעודדים תזונה ואורחות חיים שיאזנו את ההורמונים בגוף.
4. איזון מערכת החיסון- איזון מערכת החיסון מושג ע״י שיקום מאזן המיקרואורגניזמים במעי, שיקום מחסום המעי, מתן מספיק חומרים מזינים למערכת החיסון, ואיזון הורמונים בגוף.

דלקת כרונית היא מרכיב משמעותי בכל המחלות הכרוניות וזהו תחום חשוב בו מה שאנחנו אוכלים ומהו אורח החיים שלנו יכולים להשפיע עמוקות על הבריאות שלנו. לכן, ע״י שיפור התזונה שלנו, השינה שלנו, רמת הלחץ (סטרס) שלנו, והפעילות הגופנית שלנו, אנו יכולים להפחית את הדלקת וע״י כך למנוע ולשפר את מצב המחלות הכרוניות.

 

מה אוכלים וממה נמנעים בפרוטוקול האוטואימוני

אלה הם המזונות המומלצים:

● חלקי פנים (נסו להגיע ל-5 פעמים בשבוע).
● דגים ופירות ים (עדיף מדיג פראי).
● ירקות מכל הסוגים (השתדלו בכל הצבעים, ושאפו ללפחות 8 מנות ביום).
● עלים ירוקים (חסה, תרד, קייל).
● ירקות ופירות צבעוניים (אדום, סגול, כחול, צהוב, כתום, לבן).
● ירקות מצליבים (ברוקולי, כרוב, כרובית, ארוגולה, כרוב ניצנים, קולרבי).
● ירקות שורש ודלועים (בטטה, גזר, שומר, סלק, שורש פטרוזיליה, דלורית, דלעת ערמונים).
● משפחת הבצלים (בצל, כרישה, שום).
● אצות ים (אך לא כלורלה או ספירולינה שיכולות לעורר את מערכת החיסון).
● פטריות מכל הסוגים.
● עשבי תיבול ותבלינים.
● בשר מהחי באיכות טובה (עדיף מחיות הרועות באחו, ועדיף לצמצם בשר עוף כי הוא מכיל יותר אומגה 6 שהוא מעודד דלקת).
● שמנים ושומנים בריאים (שומן של חיות שרעו באחו, דגים שמנים, שמן זית, שמן אבוקדו, שמן קוקוס).
● פירות- בכמות קטנה
● מזונות פרוביוטיים/ כבושים (ירקות או פירות כבושים, קומבוצ׳ה, יוגורט מחלב קוקוס).
● מזונות עשירים בגליצין (כל חלק מהחי המכיל רקמת חיבור, עור, מפרקים, חלקי פנים, וציר עצמות).
● מזונות התומכים במיקרוביום (ירקות עשירים בסיבים, ירקות מצליבים, פטריות, ירקות שורש, משפחת הבצלים, עלים ירוקים, פירות יער, משפחת התפוחים, פירות הדר, שמן זית, דגים, פירות ים, דבש ומוצרי דבורים, מזונות כבושים, תה, ציר עצמות).
חשוב לרכוש מזון איכותי ולהקפיד על מגוון מזונות.

המזונות שיש להימנע מהם:

  • דגנים.
  • קטניות.
  • מוצרי חלב.
  • סוכרים מעובדים.
  • שמנים מעובדים (שמן תירס, שמן קנולה, שמן סויה, שמן חריע).
  • ביצים (בייחוד חלבוני ביצים).
  • אגוזים ושקדים (כולל חמאות אגוזים ושקדים, וקמח שקדים ואגוזים).
  • זרעים (כולל שמני זרעים, טחינה, קקאו, קפה, ותבלינים המבוססים על זרעים).
  • ירקות סולניים (תפוחי אדמה, עגבניות, חצילים, פלפלים, פלפלים חריפים, פפריקה, צ׳ילי, קיאן, גוג׳י ברי).
  • אלכוהול
  • תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (אטופן, איבופרופן).
  • ממתיקים מלאכותיים כולל סטיביה ו- monk fruit.
  • תוספי מזון מלאכותיים כמו מעבים למיניהם, צבעי מאכל, חומרי טעם ועוד.

 

מזונות שיש לאכול תוך הגבלת כמויות:

  • פרוקטוז (מפירות וירקות עמילניים).
  • מלח (להשתמש רק במלח לא מעובד כמו מלח הימלאיה, או מלח קלטי).
  • פירות עם אינדקס גליקמי גבוה (כמו תמרים, פירות מיובשים).
  • מזונות עשירים באומגה 6 (כמו עוף, וחלקים שומניים של בשר של חיות שלא רעו באחו).
  • תה שחור ותה ירוק (עד 4 כוסות ליום).
  • קוקוס.
  • סוכרים טבעיים ( דבש ומולסה הם ככל הנראה הסוכרים הטבעיים העדיפים).
  • שומן רווי (עד 10-15% מסך הקלוריות הכללי).
 

התוכנית התזונתית הזו מתאימה לכל מי שאובחן עם מחלה אוטואימונית או עם חשד למחלה אוטואימונית. זוהי תוכנית פשוטה מאד, עשירה ביותר בחומרים מזינים, וללא מזונות המגרים את מערכת העיכול, משבשים את מאזן המיקרובים במעי, או מפעילים את מערכת החיסון. בדיאטה זו תקבלו את כל החומרים המזינים ואין כל בעיה לבצע אותה לכל החיים. אם יש לכם רגישויות ספציפיות נוספות למזון, יש לקחת זאת בחשבון בבחירות המזון שלכם.

 

אורחות חיים

אל תשכחו את החשיבות של שינה איכותית ומספקת (לפחות 8-10 שעות בכל לילה), ניהול נכון של הלחץ (סטרס) שלכם, שמירה על השעון הביולוגי שלכם (חשיפה לאור יום במהלך היום, וחדר חשוך בלילה),בילוי בטבע, טיפוח קשרים חברתיים, טיפוח תחביבים, הקפדה על מספיק מנוחה, ופעילות גופנית במידה ללא אימון יתר.

 

לסיכום

הפרוטוקול האוטואימוני נועד לתת מענה תזונתי לדיאטה שיצאה מאיזון והפכה לעתירה בקלוריות אך עניה ברכיבים מזינים. כיצד האדם יסבול מזונות לא אופטימליים תלוי במצב התזונתי, ברמות הלחץ (סטרס), באיכות השינה, ברמת הפעילות הגופנית, בגנטיקה, ובהיסטוריה הרפואית של האדם. ככל שנצליח לשפר את הגורמים הללו בעזרת התזונה ואיכות החיים, ניתן יהיה לראות שהסבילות למזונות מסויימים שהם פחות אופטימליים תעלה. הפרוטוקול האוטואימוני הוא בבסיסו דיאטת אלימינציה שנועדה להציף את הגוף ברכיבים מזינים ולסלק מזונות שסביר שגורמים לנזק. החלק הנחמד בעניין הוא שבסופו של דבר ניתן יהיה להוסיף לדיאטה מזונות שנמנענו מהם. ועל כך נדבר במאמר נוסף.

 

מקורות

Konijeti GG, Kim N, Lewis JD, Groven S, Chandrasekaran A, Grandhe S, Diamant C, Singh E, Oliveira G, Wang X, Molparia B, Torkamani A. Efficacy of the Autoimmune Protocol Diet for Inflammatory Bowel Disease. Inflamm Bowel Dis. 2017 Nov;23(11):2054-2060. doi: 10.1097/MIB.0000000000001221. PMID: 28858071; PMCID: PMC5647120.

Abbott R D, Sadowski A, Alt A G (April 27, 2019) Efficacy of the Autoimmune Protocol Diet as Part of a Multi-disciplinary, Supported Lifestyle Intervention for Hashimoto’s Thyroiditis. Cureus 11(4): e4556. doi:10.7759/cureus.4556

שתפו מאמר זה:

Picture of ד״ר דלית דרימן מדינה

ד״ר דלית דרימן מדינה

מומחית ברפואת המשפחה רפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית
טיפול אישי ומבוסס מדעית לסובלים ממחלות כרוניות

אודות