חיפוש

החזרת מזונות לדיאטה – food reintroductions

כאשר מחזירים מזונות לדיאטה חשוב להיות עקביים. באופן כללי, אין להחזיר יותר ממזון אחד כל 5-7 ימים, ויש לשים לב האם מופיעות איזשהן תופעות בעקבות החזרת המזון. הדבר הכי טוב הוא לנהל יומן של המאכלים ושל הסימפטומים במהלך התהליך הזה, הסיבה היא שחלק מהתגובות למזונות מתפתחות לאורך זמן וקשה יהיה לזהות לאיזה מזון היתה תגובה ללא ניהול היומן הזה.

אל תנסו מזון חדש אם בדיוק סבלתם מזיהום, ביצעתם פעילות גופנית מאומצת, ישנתם פחות מהרגיל, אתם נמצאים בלחץ (סטרס) יוצא דופן, או בכל מצב שיכול לשבש את היכולת שלכם לפענח את התגובה למזון.
אם קשה לכם לדעת איזה מזון הוביל לתגובה, המתינו זמן ארוך יותר בין כל מזון חדש שאתם מנסים. גם אם הוספת מזון כלשהו עברה בשלום, יתכן ותרצו להגביל את הצריכה של המזון הזה למינימום ( כמו כוסית אלכוהול רק באירועים מיוחדים), על מנת להשיג את תוצאות הבריאות הטובות ביותר לאורך זמן.
התגובה למזון שלא הגבתם אליו טוב יכולה להשתנות עם הזמן, כך שכישלון של הוספת מזון מסויים אין פירושו שלעולם לא תוכלו לאכול יותר מזון זה. עדיף לחכות לפחות 6 חודשים לפני ניסיון נוסף לאכול מזון כזה.
יש מספר מזונות כמו אלכוהול ומזונות קבוצה מספר 4 שהם מזונות שאין לצרוך אותם יותר מלעתים נדירות. הסיבה היא שמזונות כאלה, אם הם נצרכים באופן קבוע יכולים לאורך הזמן לפגוע בבריאותכם. הסיבה לנסות לראות אם הם נסבלים היא שהם יאפשרו לכם יותר גמישות במצבים כמו אכילה בחוץ או נסיעות.

תהליך הוספת המזונות

  • בחרו מזון מסויים. התכוננו לאכול אותו 2-3 פעמים ביום אחד ואז להימנע ממנו לחלוטין לכמה ימים.
  • בפעם הראשונה איכלו חצי כפית או פחות מהמזון.חכו 15 דקות.
  • אם יש סימפטומים אל תאכלו את המזון הזה. אם אין סימפטומים איכלו כפית מהמזון. חכו 15 דקות.
  • אם יש סימפטומים אל תאכלו את המזון הזה. אם אין סימפטומים איכלו כפית וחצי מהמזון.
  • זה הכל ליום זה.חכו 2-3 שעות ושימו לב להופעת סימפטומים.
  • אם עדיין לא הופיעו סימפטומים, איכלו מנה רגילה של המזון הזה לבדו או כחלק מארוחה.
  • עכשיו הימנעו מהמזון הזה ל-5-7 ימים, ואל תנסו כל מזון חדש אחר במהלך הימים הללו. בדקו האם מופיעים איזשהם סימפטומים בימים אלה.
  • אם לא הופיעו כל סימפטומים ביום הבדיקה ובמהלך ה-5-7 ימים, אתם יכולים להחזיר את המזון הזה לדיאטה שלכם.

הסימפטומים שיש לשים לב אליהם

הסימפטומים של התגובה אינם תמיד כה ברורים ולכן יש לשים לב לדברים הבאים:

  • החמרה של הסימפטומים של המחלה ממנה אתם סובלים.
  • סימפטומים של מערכת העיכול: כאבי בטן, צרבת, בחילה, עצירות, שלשול, שינוי בתדירות היציאות, גזים, נפיחות בבטן, חלקי מזון לא מעוכלים בצואה.
  • ירידה באנרגיה, עיייפות, צניחת אנרגיה אחה״צ, או עליה של אנרגיה מאוחר בערב המקשה על היכולת להירדם.
  • תשוקה לסוכר, שומן, מלח, או קפאין.
  • תשוקה לדברים מוזרים שאינם מזון כמו חימר, גיר, אבק, או חול.
  • קושי להירדם או לישון שינה רצופה, או פשוט תחושה לא רעננה בקימה בבוקר.
  • כאבי ראש קלים עד חמורים.
  • סחרחורת או תחושת חוסר יציבות.
  • ייצור מוגבר של ליחה, נזלת.
  • שיעול או צורך מוגבר לכחכח.
  • צריבה בעיניים או בגרון.
  • התעטשויות.
  • כאבים בשרירים, או במפרקים.
  • שינויים בעור: פריחה, אקנה, יובש בעור, נקודות או בליטות קטנות ורודות.
  • הפרעות במצב הרוח: שינויים במצב הרוח, מצב רוח ירוד או מדוכא.
  • תחושת לחץ (סטרס), קושי ביכולת להתמודד עם לחץ.

סדר החזרת המזון המומלץ

הסדר מורכב מ-4 שלבים:

  • שלב 1: מזונות שהכי פחות סביר שיגרמו לתגובה וכן מזונות מזינים יחסית.
  • שלב 2: מזונות שפחות סביר שלא יגרמו לתגובה, ושיש להם ערך תזונתי נמוך יותר.
  • שלב 3: מזונות שעוד פחות סביר שלא יגרמו לתגובה, ועדיין יש להם איזשהו ערך תזונתי.
  • שלב 4: מזונות שהכי סביר שלא ניתן יהיה לסבול אותם ויתכן וכדאי לא לנסות אותם בכלל, ולהימנע מהם לחלוטין.

סדר הדברים:

נסו את כל המזונות מקבוצה 1 (מלבד כאלה שאתם יודעים שאתם אלרגיים אליהם או שיש לכם תגובה קשה אליהם). רק אחרי שאתם מסתדרים עם מרבית המזונות מקבוצה 1 אפשר לעבור לקבוצה הבאה. וכך תעשו גם עם קבוצה 2, ואח״כ עם קבוצה 3.

אם לדוגמה אתם לא מסתדרים עם מרבית המזונות בקבוצה 1, עשו הפסקה מהנסיונות לאכול מזונות מקבוצה 1 למשך כמה שבועות-כמה חודשים עד שאתם מנסים שוב מזונות מקבוצה 1.

 

מזונות שלב 1

  • חלמוני ביצים (החלק הצהוב של הביצה)
  • תבלינים המבוססים על פירות, ועל זרעים.
  • חמאות זרעים (טחינה למשל), וחמאות אגוזים.
  • גהי מחיות הרועות בעשב.
  • קפה מדי פעם.
  • קקאו, שוקולד מריר.
  • אפונה ירוקה וקטניות טריות בתרמיל (שעועית ירוקה, אפונת שלג)
  • קטניות מונבטות

 

מזונות שלב 2

  • זרעים
  • אגוזים
  • זרעי צ׳יה
  • קפה על בסיס יומי
  • חלבונים (החלק הלבן של הביצה)
  • חמאה מחיות הרועות בעשב (עדיף מכבשים, עיזים)
  • אלכוהול בכמות קטנה

 

מזונות שלב 3

  • חצילים
  • פלפל/ גמבה
  • תפוחי אדמה ללא הקליפה
  • מוצרי חלב מחיות הרועות בעשב (עדיף מכבשים ועיזים)
  • קטניות יבשות מושרות ל-8 שעות לפחות ומבושלות בסיר לחץ (עדשים, חומוס, אפונה יבשה)

 

מזונות שלב 4

  • תבליני פלפל חריף: צ׳ילי, פפריקה.
  • עגבניות
  • תפוחי אדמה עם קליפה
  • אלכוהול בכמות גדולה יותר
  • דגנים ודמויי דגנים ללא גלוטן (אורז, קינואה, דוחן)
  • שעועית יבשה מושרית לפחות 8 שעות ומבושלת בסיר לחץ.

שתפו מאמר זה:

Picture of ד״ר דלית דרימן מדינה

ד״ר דלית דרימן מדינה

מומחית ברפואת המשפחה רפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית
טיפול אישי ומבוסס מדעית לסובלים ממחלות כרוניות

אודות